search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Professionelles Selbstkonzept und Biografie von Lehrpersonen der Volksschule. Ein Fallvergleich
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 1, S. 109-122 ZDB
Document  (154 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Beitrag gibt Befunde einer Studie über Lehrpersonenbiografien wieder, in deren Mittelpunkt die Frage steht, wie Lehrpersonen der Volksschule in der Auseinandersetzung mit berufsspezifischen Anforderungen ein professionelles Selbstkonzept ausbilden. Zwei Fallbeispiele illustrieren kontrastreiche Muster im Umgang mit Professionalität und Biografie. Ein verträglicher Typus, der auf reflektierte, kooperative und umsichtige Weise mit konstitutiven Paradoxien des Lehrberufs und mit sich selbst umgeht, steht einem ambivalenten Typus mit einem unsicheren Verhältnis zur Profession und zu seiner Person gegenüber. In beiden Fällen wird deutlich: Das professionelle Selbstkonzept ist eng an die Biografie der Lehrperson geknüpft.
Abstract (English):This article reflects findings of a study on teacher biographies, focusing on the question of how elementary school teachers develop a professional self-concept in dealing with occupational requirements. Two case studies illustrate contrasting patterns of dealing with professionalism and biography. An accommodating type builds on a considered, cooperative and prudent way of dealing with constitutive paradoxes of the teaching profession. Conversely, an ambivalent type maintains an insecure, unsettled relationship with the profession and his/her own person. In both cases, however, it becomes clear that the professional self-concept is closely linked to the biography of the teacher.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication01.11.2017
CitationFreisler-Mühlemann, Daniela; Paskoski, Dimitri: Professionelles Selbstkonzept und Biografie von Lehrpersonen der Volksschule. Ein Fallvergleich - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 1, S. 109-122 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139243 - DOI: 10.25656/01:13924
export files

share content at social platforms