details
| Title |
Online-Rollenspiele in der Lehrkräfteausbildung |
|---|---|
| Authors | Kunze, Jana; Mohr, Sonja; Ittel, Angela |
| Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 188-195 |
| Document | full text (180 KB) |
| License of the document | In copyright |
| Keywords (German) | Lehrerausbildung; Computerspiel; Rollenspiel; Online; Medieneinsatz |
| sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
| Document type | Article (journal) |
| ISSN | 0259-353X; 0259353X |
| Language | German |
| Year of creation | 2016 |
| review status | Peer-Reviewed |
| Abstract (German): | Online-Rollenspiele ermöglichen eine realistische Simulation von typischen Handlungsszenarien, in denen Lehramtsstudierende ihre kommunikativen Fertigkeiten mittels eines Avatars interaktiv erproben und reflektieren können. In diesem Beitrag werden die Unterschiede zwischen Online- und Präsenz-Rollenspielen sowie die Vor- und Nachteile beider Formate anhand von Rollenspielaufzeichnungen, Lernjournalen und Gruppeninterviews untersucht. Zusammenfassend scheint eine Kombination beider Rollenspielformate, beginnend mit den Online-Rollenspielen, ideal zu sein, um anfängliche Ängste zu verringern und die Komplexität der Übungen durch eine Zunahme der Kommunikationsebenen gezielt zu steigern. |
| Abstract (English): | Academic online role-play facilitates a realistic simulation of typical professional scenarios in which pre-service teachers can train and reflect on their communicative skills by means of an avatar. This paper examines the differences between online and classroom role-play as well as the pros and cons of both formats on the basis of recorded role-plays, learning journals, and group interviews. In summary, a combination of both formats appears to be optimal, starting with online role-play in order to reduce initial fears and then, later on, switching to classroom role-play so as to increase the complexity of the training. |
| other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016 |
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
| Date of publication | 04.03.2018 |
| Citation | Kunze, Jana; Mohr, Sonja; Ittel, Angela: Online-Rollenspiele in der Lehrkräfteausbildung - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 188-195 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139417 - DOI: 10.25656/01:13941 |