search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Online-Rollenspiele in der Lehrkräfteausbildung
Authors ; ;
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 188-195 ZDB
Document  (180 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Lehrerausbildung; Computerspiel; Rollenspiel; Online; Medieneinsatz
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Online-Rollenspiele ermöglichen eine realistische Simulation von typischen Handlungsszenarien, in denen Lehramtsstudierende ihre kommunikativen Fertigkeiten mittels eines Avatars interaktiv erproben und reflektieren können. In diesem Beitrag werden die Unterschiede zwischen Online- und Präsenz-Rollenspielen sowie die Vor- und Nachteile beider Formate anhand von Rollenspielaufzeichnungen, Lernjournalen und Gruppeninterviews untersucht. Zusammenfassend scheint eine Kombination beider Rollenspielformate, beginnend mit den Online-Rollenspielen, ideal zu sein, um anfängliche Ängste zu verringern und die Komplexität der Übungen durch eine Zunahme der Kommunikationsebenen gezielt zu steigern.
Abstract (English):Academic online role-play facilitates a realistic simulation of typical professional scenarios in which pre-service teachers can train and reflect on their communicative skills by means of an avatar. This paper examines the differences between online and classroom role-play as well as the pros and cons of both formats on the basis of recorded role-plays, learning journals, and group interviews. In summary, a combination of both formats appears to be optimal, starting with online role-play in order to reduce initial fears and then, later on, switching to classroom role-play so as to increase the complexity of the training.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.03.2018
CitationKunze, Jana; Mohr, Sonja; Ittel, Angela: Online-Rollenspiele in der Lehrkräfteausbildung - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 188-195 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139417 - DOI: 10.25656/01:13941
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)