search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Interesse, Lernen und Leistung. Neue Forschungsansätze in der Pädagogischen Psychologie
Parallel titleInterest, learning, and achievement - Recent research approaches in pedagogical psychology
Author GND-ID
SourceZeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 5, S. 747-770 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Forschung; Pädagogische Forschung; Beeinflussung; Pädagogische Psychologie; Schüler; Schülerleistung; Interesse; Lernen; Leistung
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Educational Psychology
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In diesem Übersichtsbeitrag werden Ergebnisse der neueren Interessenforschung auf der Basis eines theoretischen Modells vorgestellt, das einerseits die relationale Struktur unterschiedlicher Interessenkonstrukte verdeutlicht und andererseits die untersuchten Variablen und Beziehungen in einen systematischen Zusammenhang einordnet. Berichtet wird aus fünf Forschungsfeldern, in denen der Einfluß von individuellen und situationalen Interessen auf die kognitiven Ergebnisse des Lernens (Art der Wissensstruktur) oder der Zusammenhang von Interesse und bewerteter Leistung (Zensuren) empirisch untersucht wurde. Außerdem wird auf Forschungsergebnisse hingewiesen, die die beobachteten Lerneffekte erklären können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In his survey, the author presents results of recent research on interest on the basis of a theoretical model which, on the one hand, illustrates the relational structure of different interest constructs and which, on the other, places the variables and relations examined in a systematic context. The survey focuses on five different fields of research in which either the impact of individual and situational interests on the cognitive results of learning (type of knowledge structure) or the relation between interest and assessed achievement (grades) were examined empirically. Furthermore, the author refers to research results that might explain the learning effects observed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1992
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication12.02.2018
Suggested CitationKrapp, Andreas: Interesse, Lernen und Leistung. Neue Forschungsansätze in der Pädagogischen Psychologie - In: Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 5, S. 747-770 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139773
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)