search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Typenspezifischer Umgang mit den Anforderungen des Referendariats
Parallel titleType specific handling of challenges during the second phase of teacher training
Author GND-ID
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 2, S. 120-137 ZDB
Document  (263 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Interview; Längsschnittuntersuchung; Bewältigung; Wahrnehmung; Referendar; Berufsanforderung; Professionalisierung; Referendariat; Belastung; Dokumentarische Methode; Typologie; Unterschied; Deutschland; Hamburg
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Wie Studien seit den 1970er Jahren zeigen, sind viele Referendare während ihrer Ausbildung in hohem Maß beansprucht. Doch weisen die Ergebnisse auf deutliche Unterschiede ihres Erlebens hin. Die Längsschnittstudie "Professionalisierungsverläufe im Referendariat" untersucht auf der Basis von Interviews anhand von acht Fällen, welche Unterschiede sich in der Art des Umgangs mit den phasenspezifischen Anforderungen erkennen lassen und wie sich dies auf die Beanspruchung auswirkt. Mithilfe der dokumentarischen Methode wurde eine zweidimensionale Typenbildung durchgeführt. Im Beitrag wird gezeigt, dass die Typen "Aktive Gestaltung", "Vermeidung" und "Anpassung" die Anforderungen unterschiedlich deuten und lösen, sowie dass es nur Referendaren des Typs "Aktive Gestaltung" gelingt, diese auch im Sinne ihrer Professionalisierung erfolgreich zu bearbeiten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):As investigations since the 1970s show, a large number of teacher trainees feel stress. However, there are remarkable differences in their experiences. The longitudinal interview-based study "Processes of Professionalisation of Teacher Trainees" analyses based an eight cases their specific handling of challenges and stress during their teacher training time. By the documentary method a typification was done focusing on two dimensions. The results show a great difference between the types of "active handling", "avoiding" and "adaption" in the way they interpret and meet their challenges, as well as that only "active-handling" teacher trainees succeed in increasing their professionality. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalLehrerbildung auf dem Prüfstand Jahr: 2014
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication13.11.2017
CitationKosinár, Julia: Typenspezifischer Umgang mit den Anforderungen des Referendariats - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 2, S. 120-137 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-147516 - DOI: 10.25656/01:14751
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)