search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Evaluation von zentralen Inhalten der Lehrerbildung: Ansätze zur Diagnostik des fachdidaktischen Wissens von Biologielehrkräften
Parallel titleEvaluation of central issues of teacher education: diagnostic attempts for the diagnostic of biology teachers’ different pedagogical knowledge
Authors GND-ID; GND-ID; GND-ID;
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 1 (2008) 2, S. 641-663 ZDB
Document
Keywords (German)Lehrerbildung; Lehrer; Biologie; Biologieunterricht; Professionalisierung; Lehrkompetenz; Fachdidaktik; Lehrstoff; Fachwissen; Wissenstest; Lehrerleistung; Lehrerforschung; Pädagogisches Handeln; Wissen; Schriftlicher Test; Deutschland
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Erforschung und Diagnostik des fachdidaktischen Wissens von Lehrkräften ist für die Lehrerbildung von zentraler Bedeutung, da sie eine Möglichkeit zur Evaluation und Qualitätssicherung wesentlicher Inhalte der Ausbildung darstellt. Der vorliegende Artikel bietet eine Einführung in die Konzeption und die zurzeit erfolgreichsten Ansätze zur Diagnose des fachdidaktischen Wissens. Auf Grundlage dieser Ansätze wurden im Rahmen der hier durchgeführten Studie sowohl ein Papier- und Bleistifttest zur Erfassung des deklarativen fachdidaktischen Wissens als auch ein videoclipgestützter Test zur Erfassung des fachdidaktischen Reflexionswissens von Biologielehrkräften entwickelt. Im Rahmen der Ergebnisse werden beispielhaft typische Testitems der Messinstrumente vorgestellt. Abschließend werden die Einsatzmöglichkeiten der entwickelten Instrumente diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The investigation and diagnostics of teachers’ pedagogical content knowledge (PCK) is of central importance in the context of teacher education, since this offers a possibility for evaluation and quality assurance of a central aspect of teacher’s professional knowledge. This article offers a short introduction to the concept of PCK. Afterwards, the presently most successful approaches to analysing PCK will be presented. These approaches served as the basis for the to-presented study in order to develop a paper-and pencil-test to investigate the declarative biology teachers’ PCK. Above that, the approaches also provided the basis for the development of a video supported paper pencil test that helped to measure biology teachers’ PCK-related reflection. First results of these tests as well as typical test items of the measuring instruments will be presented. The text will close with a discussion of the possible areas of application of the instruments developed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalLehrerbildung auf dem Prüfstand Jahr: 2008
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication26.09.2018
Suggested CitationSchmelzing, Stephan; Wüsten, Stefanie; Sandmann, Angela; Neuhaus, Birgit: Evaluation von zentralen Inhalten der Lehrerbildung: Ansätze zur Diagnostik des fachdidaktischen Wissens von Biologielehrkräften - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 1 (2008) 2, S. 641-663 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-158699
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)