search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
"Dicksein" als Aspekt von Diversität – Entwicklungsaufgaben für dicke Lehrpersonen
Parallel titleProfessional challenges for overweight teachers
Author GND-ID ORCID
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 1, S. 207-218 ZDB
Document  (318 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Übergewicht; Ernährungserziehung; Gesundheitserziehung; Lehrerbildung; Heterogenität
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Higher Education
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag beruht auf der soziologischen These, „Körper“ als soziale Kategorie anzusehen. Hierbei konzentriert er sich auf Körpergewicht und -umfang. Der Stand der Forschung zur Diskriminierung dicker Menschen lässt erwarten, dass auch dicke Lehrpersonen diskriminierenden Erfahrungen ausgesetzt sind. Insbesondere bezüglich des Themas „Gesundheit“ sind Herausforderungen anzunehmen. Der Beitrag untersucht diese auf der Folie des berufsbiografischen Ansatzes. Er zeigt auf, inwieweit die beruflichen Entwicklungsaufgaben «Vermittlung» (im Kontext mit «Anerkennung») sowie „Kompetenz/Rollenübernahme als Berufsperson“ betroffen sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Such attributions and related discriminations also pertain to teachers, and entail particular professional challenges with regard to the teaching of the subject "health“. Based on the theoretical framework of biographic professionalization research, this article considers these challenges with a focus on professional developmental tasks, in particular with regard to the requirements of being able to convey knowledge as a credible expert (developmental tasks „teaching“ and "leadership“), and of acting successfully in the role of a teaching person (developmental task "role taking“). (DIPF/Orig.)
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2017
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication11.04.2019
CitationBender, Ute: "Dicksein" als Aspekt von Diversität – Entwicklungsaufgaben für dicke Lehrpersonen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 1, S. 207-218 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-168079 - DOI: 10.25656/01:16807
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)