search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original TitleLerngelegenheiten im Praktikum der Lehrerinnen- und Lehrerbildung
Parallel titleOpportunities to learn in internships in teacher preparation programs
Author GND-ID
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 1, S. 109-121 ZDB
DocumentThe full text document will be available as of April th 30th, 2020 .
Keywords (German)Lehrerbildung; Praktikum; Lernforschung; Schulforschung; Lernbedingungen; Lehramtsstudiengang; Lehramtsstudentin; Lehramtsstudent; Professionalisierung; Hochschule; Forschungsmethode; Forschungsergebnis; Studie; Schweiz; Deutschland
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Begriff „Lerngelegenheiten“ wurde ursprünglich in der Schulforschung eingeführt und hat in den letzten Jahren vermehrt in der Forschung zur Lehrerinnen und Lehrerbildung Anwendung gefunden. Nur wenige Studien widmeten sich bisher jedoch der Frage nach Lerngelegenheiten in den Praktika. In diesem Beitrag geht es um die Frage, welche Lerngelegenheiten im intendierten Curriculum für die Praktika der Lehrerinnen- und Lehrerbildung definiert werden. Dazu wurden anhand einer Dokumentenanalyse die Rahmenbedingungen der Praktika an fünf Ausbildungsstandorten in der Schweiz und in Deutschland untersucht. Es zeigten sich Gemeinsamkeiten zwischen den unterschiedlichen Institutionen bezüglich der Lerngelegenheiten in den intendierten Curricula, was einen neuen Rahmen für die Systematisierung der schulpraktischen Ausbildung eröffnet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The term "learning opportunities" was originally introduced in school research and has in recent years increasingly been used in research on teacher education. Only a few studies have been devoted to the question of learning opportunities during internships so far. This article deals with the question of what learning opportunities are defined in the intended curriculum for internships in teacher preparation programs. For answering this question, the framework conditions for internships at five teacher education institutions in Switzerland and Germany were examined by means of document analysis. There were similarities between the different institutions with regard to learning opportunities in the intended curricula, which provides a new framework for the systematization of school-based teacher training. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2018
Date of publication13.05.2019
Suggested CitationWinkler, Anja: Lerngelegenheiten im Praktikum der Lehrerinnen- und Lehrerbildung - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 1, S. 109-121 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-170930
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)