search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Augmented Reality in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung beim Arbeiten mit Modellen in den Naturwissenschaften
Parallel titleAugmented reality in teacher education for working with scientific models
Authors ; ; GND-ID
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 2, S. 223-230 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Physik; Fachdidaktik; Digitalisierung; Unterricht; Lehrerbildung; Lehramtsstudiengang; Professionalisierung; Digitale Medien; Medienarbeit; Virtuelle Realität; Virtuelle Lehre; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Elektrizitätslehre; Projekt
sub-disciplineTeaching Didactics/Teaching Maths and Sciences
Higher Education
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Bisherige Projekte zu Augmented Reality in der Bildung versprechen u.a. Motivationssteigerung und bessere Lernleistungen. Die hier beschriebene hochschulübergreifende Entwicklung einer Augmented-Reality-Lernumgebung zum elektrischen Stromkreis befasst sich mit der Kombination von physikdidaktischem Denken in Modellen und der digitalen Repräsentation solcher Modellierungen im Realexperiment. Der Einsatz in der Lehrpersonenbildung zielt auf die Förderung von technologiebezogenem fachdidaktischem Wissen (TPACK) ab, das die angehenden Lehrpersonen befähigen soll, die neuen Möglichkeiten digitaler Technologien lernförderlich in den Unterricht zu integrieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Previous projects on augmented reality in education have shown promising results, including increased motivation and improved learning outcomes. Our article describes an interuniversity development of an augmented-reality learning environment on the topic of electrical circuits. It deals with modelling analogies in physics teaching and the digital representation of these models in real experiments. Its implementation in teacher education aims at promoting technological pedagogical content knowledge (TPACK), which should enable student teachers to integrate the new possibilities of digital technologies in the classroom. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2018
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication13.05.2019
Suggested CitationSchmid, Andrea Maria; Wetzel, Richard; Brovelli, Dorothee: Augmented Reality in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung beim Arbeiten mit Modellen in den Naturwissenschaften - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 2, S. 223-230 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-170985
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)