details
Original Title |
Aufbau eines Verständnisses von Forschung im forschungsorientierten Lernen im Sachunterricht: Welche Rolle spielt die Lehrperson? |
---|---|
Parallel title | Development of an understanding of scientific methods and approaches in inquiry-oriented learning in science education: What role does the teacher play? |
Author | Egger, Christina |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 2, S. 192-207 |
Document | full text (3.426 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Forschungsbezug; Forschendes Lernen; Sachunterricht; Primarbereich; Grundschule; Professionalisierung; Lehrer; Lehrerin; Lehrerbildung; Lehrerausbildung; Studie |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Verschiedene Aspekte der Professionalität von Lehrpersonen können Schülerinnen und Schüler im forschungsorientierten Lernen im Sachunterricht dabei unterstützen, zu ersten Einsichten über die Herangehensweisen und Methoden von Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern zu kommen. Im Beitrag wird daher der Frage nachgegangen, ob sich Lehrpersonen von Klassen mit positivem Zuwachs diesbezüglich von Lehrpersonen unterscheiden, deren Klassen diesen Zuwachs nicht zeigen. Für die Analysen werden Daten von 185 Kindern aus zehn Klassen und ihren Lehrpersonen herangezogen. Die Ergebnisse zeigen, dass sich die Lehrpersonen in ihrem Bewusstsein zur Rolle von Kritik in der Forschung, im Inhaltswissen und im Interesse unterscheiden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Different aspects of teacher professionalism can support students in getting first insights into approaches and methods of scientists in inquiry-oriented learning in science education. This contribution therefore analyzes the question as to whether teachers of classes with an increase in knowledge in that respect differ from teachers of classes with a modest increase in knowledge. The analyses are based on the data of 185 primary-school children from ten classes and their science teachers. The results indicate that the importance of the role of criticism in research, content knowledge, and the teachers’ interest are aspects in which the two groups differ. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.01.2020 |
Citation | Egger, Christina: Aufbau eines Verständnisses von Forschung im forschungsorientierten Lernen im Sachunterricht: Welche Rolle spielt die Lehrperson? - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 2, S. 192-207 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-182717 - DOI: 10.25656/01:18271 |