search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Förderung des Beschreibens von prozessorientierter Diagnostik im naturwissenschaftlichen Sachunterricht – Evaluation eines auf Text- und Videovignetten basierenden Seminars für Grundschullehramtsstudierende
Parallel titlePromotion of the description of process-oriented diagnostics in science teaching – Evaluation of a text- and video-vignette-based seminar for primary-school pre-service teachers
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 2, S. 275-288 ZDB
Document  (2.941 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Fähigkeit, diagnostische Maßnahmen einer Lehrperson in verschiedenen Unterrichtssituationen beschreiben zu können, ist ein Teilprozess der professionellen Wahrnehmung von prozessorientierter Diagnostik. Diese Fähigkeit kann als eine zentrale Voraussetzung für das Umsetzen eigener prozessorientierter Diagnostik im naturwissenschaftlichen Sachunterricht betrachtet werden. Ein vignettenbasiertes Seminar für Grundschullehramtsstudierende vermochte das Beschreiben von diagnostischen Maßnahmen nur teilweise zu fördern. Der Beitrag berichtet die Ergebnisse der Seminarevaluation, diskutiert eine denkbare Weiterentwicklung des Seminars und wirft methodische Fragen zum Erhebungsinstrument auf. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):A teacher’s ability to describe diagnostic measures in various teaching situations is a sub-process of professional vision, which, in turn, is a central prerequisite for the implementation of process-oriented diagnostics in science teaching. A vignette-based seminar for primary- school pre-service teachers was only partially successful in promoting their ability to describe diagnostic measures. The article reports on the results of the evaluation of the seminar, discusses a potential way of developing the seminar, and raises methodological questions about the instrument. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.01.2020
CitationReuter, Timo; Zucker, Verena; Leuchter, Miriam: Förderung des Beschreibens von prozessorientierter Diagnostik im naturwissenschaftlichen Sachunterricht – Evaluation eines auf Text- und Videovignetten basierenden Seminars für Grundschullehramtsstudierende - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 2, S. 275-288 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-182784 - DOI: 10.25656/01:18278
export files

share content at social platforms