search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Unterrichtsgespräche führen – das Transversale und das Fachliche einer didaktischen Kernkompetenz
Parallel titleLeading effective classroom dialogues – The transversal and the subject-specific of a pedagogical core skill
Authors GND-ID; GND-ID
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 3, S. 365-377 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Unterrichtsgespräch; Unterrichtsmethode; Methodenforschung; Allgemeine Didaktik; Fachdidaktik; Weiterbildung; Lehrerbildung; Beispiel
sub-disciplineGeneral Educational Science
Curriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Lernwirksame Unterrichtsgespräche führen zu können, gehört zu den Kernkompetenzen von Lehrpersonen. Aufgrund des fächerübergreifenden und zugleich fachspezifischen Charakters qualitativ hochstehender Unterrichtsgespräche betrachten wir den Aufbau und die Weiterentwicklung der Gesprächsleitungskompetenz von Lehrpersonen in der Aus- und Weiterbildung als typisches Thema einer Allgemeinen Didaktik, das gleichzeitig nach Überlegungen zur fachlichen Spezifizierung und nach einer sinnvollen Gestaltung der Schnittstellen zwischen der Allgemeinen Didaktik und den Fachdidaktiken verlangt. Dies verdeutlichen wir im Folgenden am Beispiel des Führens dialogischer und zugleich fachlich gehaltvoller Unterrichtsgespräche und eines darauf bezogenen Weiterbildungsangebots für Mathematik- und Geschichtslehrpersonen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Being able to initiate and scaffold effective classroom dialogues is one of the core skills of teachers. Due to the interdisciplinary and subject-specific nature of high-quality classroom discussions, we regard the acquisition and the development of this skill in teacher education and training as a typical topic of general pedagogy, which, at the same time, requires the specification and a well-considered design of the interfaces between general and subject-specific pedagogy. This is illustrated by the example of the ability to lead dialogical classroom discussions that are rich in content, and a related professional-development programme for mathematics and history teachers. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2018
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication24.02.2020
Suggested CitationPauli, Christine; Reusser, Kurt: Unterrichtsgespräche führen – das Transversale und das Fachliche einer didaktischen Kernkompetenz - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 3, S. 365-377 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-188562
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)