search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Flip the Seminar. Digitale Vorbereitung auf Praxisphasen im Lehramt
Parallel titleFlip the seminar. How to prepare students for their practice semester via digital media
Authors
SourceZeitschrift für Hochschulentwicklung 14 (2019) 3, S. 123-136 ZDB
Document  (828 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2219-6994; 22196994
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Praxissemester in NRW stellt Lehramtsstudierende vor eine große Herausforderung. Begleitend zur schulischen Praxisphase müssen Studienprojekte im Sinne des Forschenden Lernens verfasst werden. Universitäre Seminare bereiten auf diese methodisch anspruchsvollen Arbeiten vor. Um den Erwerb des forschungsmethodischen Wissens zeitlich und örtlich zu flexibilisieren und den Dozierenden-Studierenden-Kontakt im Seminar zu intensivieren, wurde das Konzept des Inverted Classrooms (IC) eingeführt. Mit dem Ziel, die IC-Video-Sequenzen als OER zu veröffentlichen, wird mit einem Vor-/Nachtest-Interventions-Design mit Kontrollgruppe evaluiert, ob dieses Format u. a. motivational überlegen ist. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The practice semester in North Rhine-Westphalia (NRW) is a great challenge for student teachers. In addition to the practical school phase, research projects in the form of research-based learning must be completed. University seminars prepare students for these demanding tasks. The concept of the Inverted Classroom (IC) was implemented in order to make the acquisition of research methods more flexible in terms of time and place and to intensify contact between lecturer and students in the seminar. With the aim of publishing the IC video sequences as Open Educational Resources (OER), a pre/post-test-intervention design with a control group was used to evaluate if the format is superior with regard to motivation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication21.04.2020
CitationSchumacher, Fabian; Mertens, Claudia; Basten, Melanie: Flip the Seminar. Digitale Vorbereitung auf Praxisphasen im Lehramt - In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 14 (2019) 3, S. 123-136 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-191468 - DOI: 10.25656/01:19146; 10.3217/zfhe-14-02/07
export files

share content at social platforms