search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Eignung und Nutzen von Unterrichtsprinzipien und -methoden
Author
SourceLernen & lehren 33 (2018) 130, S. 78-84 ZDB
Document  (197 KB) (formally revised edition)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0940-7340; 09407340
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die zahlreichen Versuche zur Bestimmung der Wirkung unterschiedlicher Lehransätze sowie die Initiativen zur methodischen Anreicherung des Unterrichts zur Verbesserung der Lernerfolge haben die daran geknüpften Erwartungen bisher nicht erfüllt. In den letzten Jahren geht der Trend eindeutig in Richtung der evidenzbasierten Unterrichtsforschung. Die dabei gewonnenen Ergebnisse vermitteln den Eindruck, man müsse nur Unterrichtsverfahren mit hohen Effektstärken möglichst häufig anwenden, um gute Lernerfolge zu erzielen. Um Lerneffekte besser sichtbar zu machen, werden in diesem Aufsatz ein etwas anderer Forschungsansatz und die damit gewonnenen Ergebnisse vorgestellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The numerous attempts to determine the impact of different teaching approaches and the initiatives for methodological enrichment of teaching to improve learning outcomes have not yet fulfilled the expectations placed in them. In recent years, there has been a clear trend towards evidence-based teaching research. The results of this Results give the impression that only teaching methods with high effect sizes need to be used as often as possible to achieve good learning outcomes. In order to make learning effects more visible, this paper presents a different research approach and the results obtained. (Author)
Statistics
Checksums
Date of publication17.06.2020
CitationPatzel, Otmar: Eignung und Nutzen von Unterrichtsprinzipien und -methoden - In: Lernen & lehren 33 (2018) 130, S. 78-84 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-202020 - DOI: 10.25656/01:20202
export files

share content at social platforms