search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Ein Prozessmodell zur Entwicklung und Erforschung moralpädagogischer Lehrerinnen- und Lehrerbildung
Parallel titleA process model for the development and evaluation of moral-education teacher programs
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 3, S. 322-337 ZDB
Document  (1.018 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag geht von der These aus, dass eine wirksame Reflexion der berufsethischen Praxis insbesondere dann gelingt, wenn die Lehrperson konkrete Entwicklungsprozesse in den Fokus nimmt. Wir konzeptualisieren Entwicklungsprozesse als soziale Interaktionen zwischen Lehrperson und Kindern wie auch unter Kindern, die sich über Beobachtungsinstrumente operationalisieren lassen. Auf Beobachtungen basierende Beratungen ermöglichen es Lehrpersonen, kleinschrittige Veränderungen in ihren moralischen Erziehungskompetenzen zu initiieren. An zwei Beispielen wird aufgezeigt, wie Beobachtungsinstrumente für moralpädagogische Interventionen genutzt werden können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):We argue that effective reflection on the moral dimensions of teaching requires teachers to address specific developmental processes that underlie children’s moral development. We conceptualize developmental processes as social interactions between teachers and children or among children, which can be measured by means of classroom observation systems. Coaching based on systematic observations allow teachers to plan and initiate small steps regarding changes in their skills and goals in moral education. We provide two examples to illustrate how observation systems can be used in teacher education in the moral domain.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.06.2021
CitationGasser, Luciano; Dammert, Yvonne: Ein Prozessmodell zur Entwicklung und Erforschung moralpädagogischer Lehrerinnen- und Lehrerbildung - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 3, S. 322-337 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217635 - DOI: 10.25656/01:21763
export files

share content at social platforms