search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Partizipative Unterrichtsforschung: Erfahrungsbericht über ein Projekt zum Klassenrat
Parallel titleParticipatory classroom research: Lessons learned in a project on class council
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 1, S. 116-126 ZDB
Document  (521 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag berichtet über eine partizipativ angelegte Studie zu einem spezifischen Unterrichtsformat, dem Klassenrat. Eine wesentliche Zielsetzung der Studie besteht darin, dass sich die in das Projekt involvierten Lehrpersonen als Kooperationspartnerinnen und Kooperationspartner am Forschungsprozess beteiligen. Im Folgenden wird der partizipativ konzipierte Zugang zur Unterrichtsforschung vorgestellt und es wird über die Rahmenbedingungen, aber auch über die Konsequenzen dieses Vorgehens nachgedacht. Dabei wird Bezug genommen auf Überlegungen, wie sie in bestimmten Richtungen der Praxisforschung oder der angewandten Gesprächsforschung angestellt werden, und es werden die Erfahrungen mit partizipativer Unterrichtsforschung dargelegt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This paper reflects on a participatory research project on a specific teaching format, namely the class council. A key objective of the study is to form a collaborative partnership with the teachers and to involve them in the research process. We present our participatory approach to classroom research and reflect on the conditions as well as on the consequences of our method. Moreover, we refer to concepts from the field of practical research and applied conversation analysis and report on our experiences with participatory classroom research.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.05.2021
CitationHauser, Stefan; Mundwiler, Vera; Nell-Tuor, Nadine: Partizipative Unterrichtsforschung: Erfahrungsbericht über ein Projekt zum Klassenrat - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 1, S. 116-126 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217797 - DOI: 10.25656/01:21779
export files

share content at social platforms