search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Personalisiertes Lernen. Zur Analyse eines Bildungsschlagwortes und erste Ergebnisse aus der perLen-Studie
Parallel titlePersonalised learning. On the analysis of an educational keyword and first results from the 'perLern'-study
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 2, S. 159-178 ZDB
Document  (743 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Seit der Jahrtausendwende ist das Konzept der Personalisierung vor allem im englischsprachigen Bildungsraum zu einem Topos in der Diskussion um die Weiterentwicklung von Schule und Unterricht geworden. Personalisiertes Lernen steht dabei weniger für ein klar umrissenes Konzept als für einen 'Containerbegriff' für maßgeschneiderte Bildungsangebote, didaktische Zugänge und Lernprozessqualitäten einer individuell adaptiven Förderung von Schülerinnen und Schülern in heterogenen Lerngruppen. Der Beitrag analysiert Kontexte, Erscheinungsweisen und theoretische Dimensionen des Konzeptes und berichtet erste Ergebnisse aus einer Deutschschweizer Unterrichtsstudie. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Since the turn of the millennium, the concept of personalising education has become a topos in the debate on the advancement of education and teaching, especially in the Anglophone area. In this connection, personalized learning is not a fixed and clearly defined concept, but rather a collective term for customized learning opportunities, didactic approaches and learning process qualities of individual support for pupils in heterogeneous learner groups. The article analyses contexts, manners of appearance and theoretical dimensions of this concept and reports on the first results of a German Swiss study on lessons. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication03.05.2021
CitationStebler, Rita; Pauli, Christine; Reusser, Kurt: Personalisiertes Lernen. Zur Analyse eines Bildungsschlagwortes und erste Ergebnisse aus der perLen-Studie - In: Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 2, S. 159-178 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218168 - DOI: 10.25656/01:21816
export files

share content at social platforms