details
Original Title |
Emotionale und kognitive Verarbeitung von Unterrichtsstörungen. Eine Studie mit angehenden Lehrpersonen der Sekundarstufe |
---|---|
Parallel title | Emotional and cognitive processing of classroom disruptions. A study with preservice teachers for secondary school |
Authors | Kumschick, Irina Rosa; Torchetti, Loredana; Künzle, Roland ; Tettenborn, Annette |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 39 (2021) 1, S. 141-156 |
Document | full text (967 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Unterrichtsstörung; Lehrer; Lehrerin; Lehrpersonal; Videoaufzeichnung; Emotion; Selbststeuerung; Selbstreflexion; Begründung; Hypothese; Studie; Empirische Untersuchung; Stichprobe; Forschungsdesign; Erhebungsinstrument; Analyse; Forschungsergebnis |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In dieser Studie wurde analysiert, wie Lehrpersonen störendes Verhalten von Schülerinnen und Schülern emotional und kognitiv verarbeiten. 179 Studierenden wurde ein Video mit einer Unterrichtsstörung präsentiert – einer Hälfte mit und der anderen Hälfte ohne Perspektive des störenden Schülers. Danach gaben die Versuchspersonen an, inwiefern sie das Störverhalten als stabil bzw. als variabel attribuierten und welche Emotionsregulationsstrategie (Cognitive Change, Attentional Deployment, Suppression, Venting) sie in dieser Situation anwenden würden. Die Ergebnisse zeigen, dass die Attribution mit der Emotionsregulation zusammenhängt und dass diese durch den Perspektivenwechsel günstig beeinflusst werden kann. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This study analyzed how teachers process disruptive student behavior emotionally and cognitively. 179 students were presented with a video case that showed a classroom disruption – half of them were able to see the perspective of the disruptive student while the other half were not. Afterwards, the subjects reported whether they had attributed the disruptive behavior as stable or as variable and which emotion regulation strategy (cognitive change, attentional deployment, suppression, venting) they would have employed in that situation. The results show that attribution and emotion regulation are related, and that this relationship can be influenced positively by taking the student perspective. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2021 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 14.06.2021 |
Citation | Kumschick, Irina Rosa; Torchetti, Loredana; Künzle, Roland; Tettenborn, Annette: Emotionale und kognitive Verarbeitung von Unterrichtsstörungen. Eine Studie mit angehenden Lehrpersonen der Sekundarstufe - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 39 (2021) 1, S. 141-156 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-224351 - DOI: 10.25656/01:22435 |