details
Original Title |
Adaptive Kompetenzen von Kindern mit Down-Syndrom – ein Follow-up über zehn Jahre |
---|---|
Parallel title | Adaptive competences of children with Down syndrome - a ten-year follow-up |
Author | Sarimski, Klaus |
Source | Empirische Sonderpädagogik 13 (2021) 2, S. 100-109 |
Document | full text (731 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Forschung; Sonderpädagogik; Geistige Behinderung; Kind; Down-Syndrom; Kompetenz; Kompetenzmessung; Geistige Entwicklung; Prognose; Praktische Intelligenz; Kompetenzentwicklung; Motorische Entwicklung; Sprachentwicklung; Entwicklungsstand; Alltagsfertigkeit; Fragebogenerhebung; Langzeituntersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1869-4845; 1869-4934; 18694845; 18694934 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Es wird über eine Nachuntersuchung bei 30 Kindern mit Down-Syndrom aus der Heidelberger Down-Syndrom-Studie berichtet, in der im Alter von elf Jahren die adaptiven Kompetenzen mittels einer deutschen Version der Vineland Adaptive Behavior Scales-II (Sparrow et al., 2005) erhoben wurden. Es zeigt sich ein Profil mit relativen Stärken im Bereich des Sprachverstehens und der hauswirtschaftlichen Fertigkeiten, jedoch Schwächen im Bereich der expressiven Sprache und der motorischen Fähigkeiten. Der Entwicklungsstand der Kompetenzen in den Bereichen Motorik, Sprachverstehen und Spiel im Alter von zwei Jahren erweist sich im Längsschnitt als signifikanter Prädiktor für den Entwicklungsstand im Alter von elf Jahren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | We report on a follow-up study on the adaptive competence of 30 children with Down syndrome who participated in the Heidelberg Down syndrome study. We used the Vineland Adaptive Behavior Scales-II (Sparrow et al., 2005) when the children were eleven years old. The results point to a profile with strengths in receptive language and domestic skills and weaknesses in expressive language and motor skills. The developmental age in motor skills, receptive language and play skills obtained at the age of two years predicts the developmental age in these scales at the age of 11. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Empirische Sonderpädagogik Jahr: 2021 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 29.10.2021 |
Citation | Sarimski, Klaus: Adaptive Kompetenzen von Kindern mit Down-Syndrom – ein Follow-up über zehn Jahre - In: Empirische Sonderpädagogik 13 (2021) 2, S. 100-109 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-235736 - DOI: 10.25656/01:23573 |