search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Adaptive Kompetenzen von Kindern mit Down-Syndrom – ein Follow-up über zehn Jahre
Parallel titleAdaptive competences of children with Down syndrome - a ten-year follow-up
Author
SourceEmpirische Sonderpädagogik 13 (2021) 2, S. 100-109 ZDB
Document  (731 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1869-4845; 1869-4934; 18694845; 18694934
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es wird über eine Nachuntersuchung bei 30 Kindern mit Down-Syndrom aus der Heidelberger Down-Syndrom-Studie berichtet, in der im Alter von elf Jahren die adaptiven Kompetenzen mittels einer deutschen Version der Vineland Adaptive Behavior Scales-II (Sparrow et al., 2005) erhoben wurden. Es zeigt sich ein Profil mit relativen Stärken im Bereich des Sprachverstehens und der hauswirtschaftlichen Fertigkeiten, jedoch Schwächen im Bereich der expressiven Sprache und der motorischen Fähigkeiten. Der Entwicklungsstand der Kompetenzen in den Bereichen Motorik, Sprachverstehen und Spiel im Alter von zwei Jahren erweist sich im Längsschnitt als signifikanter Prädiktor für den Entwicklungsstand im Alter von elf Jahren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):We report on a follow-up study on the adaptive competence of 30 children with Down syndrome who participated in the Heidelberg Down syndrome study. We used the Vineland Adaptive Behavior Scales-II (Sparrow et al., 2005) when the children were eleven years old. The results point to a profile with strengths in receptive language and domestic skills and weaknesses in expressive language and motor skills. The developmental age in motor skills, receptive language and play skills obtained at the age of two years predicts the developmental age in these scales at the age of 11. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication29.10.2021
CitationSarimski, Klaus: Adaptive Kompetenzen von Kindern mit Down-Syndrom – ein Follow-up über zehn Jahre - In: Empirische Sonderpädagogik 13 (2021) 2, S. 100-109 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-235736 - DOI: 10.25656/01:23573
export files

share content at social platforms