details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237199
DOI: 10.25656/01:23719; 10.3224/zisu.v8i1.05
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237199
DOI: 10.25656/01:23719; 10.3224/zisu.v8i1.05
Original Title |
Fallarbeit im Praxissemester. Bewährung und Reibungslosigkeit als Richtschnur der Reflexion |
---|---|
Parallel title | Case work in the practical semester - reflection and task accomplishment |
Authors | Heinzel, Friederike ; Krasemann, Benjamin |
Source | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 8 (2019), S. 67-80 |
Document | full text (659 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Fallmethode; Grounded Theory; Lehramtsstudent; Lehrerausbildung; Beispiel; Gruppenarbeit; Videoaufzeichnung; Projekt; Kasuistik; Reflexion <Phil>; Universität; Praxissemester; Seminar; Konzeption; Deutschland; Kassel |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-8474-2356-0; 9783847423560 |
ISSN | 2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Im Projekt "Ausbau und Weiterentwicklung des Online-Fallarchivs Schulpädagogik" wurde eine Seminarkonzeption für Studierende im Praxissemester entwickelt, deren Kern die Arbeit mit Fällen bildet. Im Beitrag wird auf die theoretischen Grundlagen und Ziele dieser Seminarkonzeption eingegangen. An einem Fall aus einer studentischen Fallsammlung und einer Beobachtung aus der Gruppenarbeit im Seminar werden Praxiserfahrungen, Praxiserwartungen und Praxisreflexionen von Lehramtsstudierenden analysiert und diskutiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the project "Expansion and development of the Online-Fallarchiv Schulpädagogik" a case-focused university course for students in their practical semester (Praxissemester) was developed. This paper discusses the theoretical background and objectives of this course concept. Based on a case of a students' case collection and observation of a university course, the practical experiences, expectations and reflections on practice of student teachers will be analyzed and discussed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 17.12.2021 |
Citation | Heinzel, Friederike; Krasemann, Benjamin: Fallarbeit im Praxissemester. Bewährung und Reibungslosigkeit als Richtschnur der Reflexion - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 8 (2019), S. 67-80 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237199 - DOI: 10.25656/01:23719; 10.3224/zisu.v8i1.05 |