search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Forschendes Lernen prüfen. Hochschuldidaktische Gedanken zu einer Theorie des Prüfens
Parallel titleAssessing research-based learning: thoughts about a theory of assessment in higher education
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 65 (2019) 4, S. 608-626 ZDB
Document  (703 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Trotz der Allgegenwart von Prüfungen an Hochschulen verfügen wir derzeit über keine genuin hochschuldidaktische Theorie des Prüfens. Dies macht sich ganz besonders in der Herausforderung bemerkbar, Leistungen im Zusammenhang mit dem Format des forschenden Lernens zu erfassen und zu bewerten. Der Beitrag beschreibt die damit verbundenen Widersprüche und Schwierigkeiten, erörtert Möglichkeiten des Prüfens analog zum Forschen und versucht, Impulse für die Erarbeitung einer theoretischen Klärung des akademischen Prüfens zu geben. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Despite the ubiquity of university tests and examinations, we do not currently have a genuinely didactic theory of assessment. This is particularly noticeable when assessing and evaluating performances resulting from research-based learning in higher education. The article describes the difficulties and contradictory requirements in these situations, discusses ways of assessment analogous to research and tries to give impulses for the development of a theoretical framework for academic assessment. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication08.02.2022
CitationReinmann, Gabi: Forschendes Lernen prüfen. Hochschuldidaktische Gedanken zu einer Theorie des Prüfens - In: Zeitschrift für Pädagogik 65 (2019) 4, S. 608-626 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-239971 - DOI: 10.25656/01:23997
export files

share content at social platforms