details
Title |
Das Zusammenspiel der Mechanismen der Elitebildung. Iterative Differenzierungsprozesse im deutschen Bildungssystem |
---|---|
Authors | Deppe, Ulrike ; Lüdemann, Jasmin ; Peter, Tobias |
Source | Exklusive Bildung und neue Ungleichheit. Ergebnisse der DFG-Forschergruppe "Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem". Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2019, S. 277-286. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 65) |
Document | full text (605 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungssystem; Elementarbereich; Primarbereich; Gymnasium; Differenzierung; Elite; Hochschule; Auslese; Wirkung; Deutschland |
sub-discipline | Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7799-3531-5; 978-3-7799-3532-2; 9783779935315; 9783779935322 |
ISSN | 0514-2717; 05142717 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Forschergruppe arbeitet mit dem heuristischen Konzept der "Mechanismen der Elitebildung im Bildungssystem", um übergreifende empirische und theoretische Ergebnisse und Vergleiche generieren zu können. Ziel des Beitrags ist es, die Ergebnisse der vergleichenden Forschungen der Forschergruppe zusammenfassend darzustellen und davon Annahmen über die vertikale Entwicklung von Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem abzuleiten. Ausgehend von den theoretischen Grundlegungen des Analyserahmens und den heuristischen Grundannahmen werden die sogenannten Mechanismen Anwahl, Auswahl, Distinktion und Kohärenz kurz vorgestellt, anhand von Ergebnissen der Forschergruppe präzisiert und deren Reichweite bzw. Zusammenspiel in der Relationierung zueinander bestimmt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The research group works with the heuristic concept of the "mechanisms of elite formation in the educational system" in order to generate comprehensive empirical and theoretical results and comparisons. The aim of the article is to summarise the results of the comparative research of the research group and to derive assumptions about the vertical development of mechanisms of elite education in the German educational system. Starting with the theoretical fundamentals of the analytical framework, the heuristic assumptions, the so-called mechanisms of selection, choice, distinction and coherence are briefly introduced and further specified based on the results of the research group. Finally, the authors determine their range or interplay between the mechanisms in the relation to each other. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Exklusive Bildung und neue Ungleichheit. Ergebnisse der DFG-Forschergruppe "Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem" |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 18.02.2022 |
Citation | Deppe, Ulrike; Lüdemann, Jasmin; Peter, Tobias: Das Zusammenspiel der Mechanismen der Elitebildung. Iterative Differenzierungsprozesse im deutschen Bildungssystem - In: Exklusive Bildung und neue Ungleichheit. Ergebnisse der DFG-Forschergruppe "Mechanismen der Elitebildung im deutschen Bildungssystem". Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2019, S. 277-286. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 65) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-241826 - DOI: 10.25656/01:24182 |