details
Original Title |
Aufgaben und Verortungen der Fachdidaktik in wissenschaftlicher Literatur. Systematische Annäherung an den Begriffsgebrauch |
---|---|
Parallel title | Tasks and localization of subject-specific pedagogy in scientific literature. A systematic approach to term use |
Authors |
Schreiber, Felix ![]() ![]() ![]() |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 40 (2022) 1, S. 97-110 ![]() |
Document | full text (909 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Fachdidaktik; Entwicklung; Systematik; Bedeutungsentwicklung; Bedeutungswandel; Verständnis; Kohärenz; Aufgabe; Wissenschaftliche Publikation; Disziplin <Wissenschaft>; Wissenschaftsforschung; Profession; Erziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Kooperation; Lehrerbildung; Schweiz |
sub-discipline | Teaching Didactics Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag skizziert die Entwicklung einer Systematik der Auffassungen von «Fachdidaktik» in der wissenschaftlichen Literatur. Im Ergebnis werden die Aufgaben der Fachdidaktik am häufigsten in der Forschung gesehen. Sie wird zu ähnlichen Teilen zwischen bildungswissenschaftlichen und fachwissenschaftlichen Bezugsdisziplinen verortet. Ausgehend von Perspektiven der Wissenschaftsforschung, der Professionsforschung und der Allgemeinen Fachdidaktik werden die der Fachdidaktik zugeschriebenen Aufgaben und Verortungen diskutiert. Implikationen für mögliche Voraussetzungen der potenziellen Kooperation zwischen Fachdidaktiken (und Bildungswissenschaften) werden aufgezeigt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article outlines the development of a systematics of the conceptions of subjectspecific pedagogy in scientific literature. As the analysis shows, the tasks of subject-specific pedagogy are most often seen in research. Subject-specific pedagogy is localized to similar parts between educational science and their corresponding subject-related disciplines. The tasks and localizations attributed to subject-specific pedagogy are discussed based on the perspectives of the theory of science, profession-related research, and general subject-specific pedagogy. Implications for possible preconditions of potential forms of cooperation between different branches of subject-specific pedagogy (and educational sciences) are pointed out. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.05.2022 |
Citation | Schreiber, Felix; Cramer, Colin; Randak, Maximilian: Aufgaben und Verortungen der Fachdidaktik in wissenschaftlicher Literatur. Systematische Annäherung an den Begriffsgebrauch - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 40 (2022) 1, S. 97-110 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245489 - DOI: 10.25656/01:24548 |