search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Aufgaben und Verortungen der Fachdidaktik in wissenschaftlicher Literatur. Systematische Annäherung an den Begriffsgebrauch
Parallel titleTasks and localization of subject-specific pedagogy in scientific literature. A systematic approach to term use
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 40 (2022) 1, S. 97-110 ZDB
Document  (909 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag skizziert die Entwicklung einer Systematik der Auffassungen von «Fachdidaktik» in der wissenschaftlichen Literatur. Im Ergebnis werden die Aufgaben der Fachdidaktik am häufigsten in der Forschung gesehen. Sie wird zu ähnlichen Teilen zwischen bildungswissenschaftlichen und fachwissenschaftlichen Bezugsdisziplinen verortet. Ausgehend von Perspektiven der Wissenschaftsforschung, der Professionsforschung und der Allgemeinen Fachdidaktik werden die der Fachdidaktik zugeschriebenen Aufgaben und Verortungen diskutiert. Implikationen für mögliche Voraussetzungen der potenziellen Kooperation zwischen Fachdidaktiken (und Bildungswissenschaften) werden aufgezeigt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article outlines the development of a systematics of the conceptions of subjectspecific pedagogy in scientific literature. As the analysis shows, the tasks of subject-specific pedagogy are most often seen in research. Subject-specific pedagogy is localized to similar parts between educational science and their corresponding subject-related disciplines. The tasks and localizations attributed to subject-specific pedagogy are discussed based on the perspectives of the theory of science, profession-related research, and general subject-specific pedagogy. Implications for possible preconditions of potential forms of cooperation between different branches of subject-specific pedagogy (and educational sciences) are pointed out.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication12.05.2022
CitationSchreiber, Felix; Cramer, Colin; Randak, Maximilian: Aufgaben und Verortungen der Fachdidaktik in wissenschaftlicher Literatur. Systematische Annäherung an den Begriffsgebrauch - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 40 (2022) 1, S. 97-110 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245489 - DOI: 10.25656/01:24548
export files

share content at social platforms