details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245604
DOI: 10.25656/01:24560; 10.3224/zisu.v9i1.07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245604
DOI: 10.25656/01:24560; 10.3224/zisu.v9i1.07
Original Title |
Die Entwicklung literarischer Werthaltungen während der Jugend und Adoleszenz |
---|---|
Parallel title | The development of literary values during youth and adolescence |
Author | Wolf, Jennifer |
Source | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 9 (2020), S. 80-94 ![]() |
Document | full text (420 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Hermeneutik; Längsschnittuntersuchung; Narratives Interview; Qualitative Forschung; Deutungsmuster; Adoleszenz; Jugendalter; Gymnasiale Oberstufe; Schüler; Leistungskurs; Deutschunterricht; Literatur; Analyse; Entwicklung; Fallbeispiel |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-8474-2450-5; 9783847424505 |
ISSN | 2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die empirische Studie beschäftigt sich mit der Analyse literarischer Deutungsmuster von Schüler*innen der gymnasialen Oberstufe sowie mit der Entwicklung dieser Muster während und nach dem Besuch des Leistungskurses Deutsch. Im Fokus stehen die Untersuchung von literarischen Vorstellungen im Verlauf von ca. vier Jahren und die Frage nach deren Konstanz. Die mittels narrativer Interviews erhobenen Daten werden mit qualitativ-sozialwissenschaftlichen Methoden (sozialwissenschaftliche Hermeneutik) ausgewertet. Die konkrete Auswertungsmethode wird in diesem Beitrag anhand eines Beispiels illustriert und auf dieses angewandt, um schließlich erste Ergebnisse zur Frage nach der Konstanz literarischer Deutungsmuster zu präsentieren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This empirical study deals with the analysis of high school students' attitudes towards literature (patterns of construction) during and after attendig German advanced courses as well as with the development of these patterns. The focus is on the analysis of concepts and mental presentations of literature over the course of four years and the question of their constancy and stability. The data was collected by narrative interviews and interpreted with qualitative-sociological methods (sozialwissenschaftliche Hermeneutik). The specific method will be illustrated on the basis of an example. Finally first conclusions of the study regarding the issue of stability of attitudes towards literature will be presentend. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung Jahr: 2020 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 18.05.2022 |
Citation | Wolf, Jennifer: Die Entwicklung literarischer Werthaltungen während der Jugend und Adoleszenz - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 9 (2020), S. 80-94 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245604 - DOI: 10.25656/01:24560; 10.3224/zisu.v9i1.07 |