search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Interkulturelle Sachlernprozesse in Grundschulaustauschen
Author GND-ID
SourceTertium comparationis 23 (2017) 2, S. 175-191 ZDB
Document  (5.966 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Bildungsforschung; Kindheitsforschung; Ethnografie; Grundschule; Schüler; Schüleraustausch; Lernprozess; Informelles Lernen; Interkulturelles Lernen; Interkulturelle Kommunikation; Begegnung; Interkulturelle Begegnung; Soziale Interaktion; Erfahrung; Objekt; Sachunterricht; Feldforschung; Interkultureller Vergleich; Videoaufzeichnung; Teilnehmende Beobachtung; Deutschland; Frankreich
sub-disciplineIntercultural and International Comparative Educational Research
Curriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0947-9732
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In seinem Beitrag eröffnet der Autor eine besondere Perspektive auf selbstgestaltete Lernprozesse von Grundschulkindern. Anhand einer Analyse teilnehmender Beobachtungen, die bei mehrtägigen binationalen Schulaustauschen in Deutschland und Frankreich gewonnen werden konnten, wie Kinder in ihrem selbst initiierten Handeln interkulturelle Aushandlungsprozesse gestalten, kann der Autor als positiv zu bewertende interkulturelle Kommunikation im Sinne inklusiver und partizipativer Bildungsgelegenheiten dokumentieren. Dieser Beitrag liefert interessante Impulse dazu, wie im Sachunterricht interkulturelles Lernen realisiert werden kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article presents results of a four-year binational comparative study 'Interkulturelles, informelles Lernen von Kindern - eine vergleichende Grundschulstudie in Frankreich und Deutschland (2013-2016)' of primary school children's learning processes associated with travel and cross-cultural encounter. Primary school exchange programs are focused and investigated in France and Germany founded by the French-German Youth Office. In the ethnographic study the research group of the universities Paris Est-Créteil and Leipzig evaluates video material of 20 primary school exchange programs in relation to the cross-sectional task of intercultural education, which may be addressed by German primary school lessons in social science. The study investigates also material of the preparation and follow-up-activities of the exchange journeys. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalTertium comparationis Jahr: 2017
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication20.06.2022
CitationWagner, Bernd: Interkulturelle Sachlernprozesse in Grundschulaustauschen - In: Tertium comparationis 23 (2017) 2, S. 175-191 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-246773 - DOI: 10.25656/01:24677
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)