search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
(Un-)Möglichkeit der Überwindung nationaler Grenzen. Am Beispiel einer Vergleichsstudie zu internationalen Privatschulen zweier global cities in Deutschland und Japan
Author
SourceTertium comparationis 24 (2018) 1, S. 84-106 ZDB
Document  (303 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0947-9732; 09479732
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In ihrem Beitrag widmet sich die Autorin methodologischen und methodischen Fragen der Grenzen und der Grenzziehung in internationalen und vergleichenden erziehungswissenschaftlichen Studien. Grenzen bzw. bislang meist nationale Grenzen stellen in der Abgrenzung und der Konstitution des Gegenstands wie auch in der Wahl des Forschungszugangs und Designs einen zentralen, jedoch häufig unhinterfragten, Einflussfaktor dar. Die Autorin beschreibt verschiedene Möglichkeiten, um einen durch nationale Grenzen limitierten Forschungsprozess zu überwinden. Dabei wird auch die spezifisch hybride Positionierung der Autorin im theoretischen Kontext der insider-outsider-Diskussion reflektiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In international comparative studies national boundaries are usually utilized to clearly define research objects, to structure research programs and to evaluate research material. While national boundaries might influence methodological areas (orientation), they can also become relevant as a form of differentiation between research objects (positioning). The paper describes two different ways in which a nationally connotated attitude in the research process can be overcome. The first way will be illustrated by using the respective terms of 'international schools', 'global city' and the concept of 'governance', which have been discussed in a comparative study led by the author of this paper. The second way of crossing national boundaries reveals itself in the same project in using a reflective process in consideration of the researcher's specific hybrid positioning (Japanese/German) and discussing the concept of self and other (insider and outsider). (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.06.2022
CitationKojima, Tomoko: (Un-)Möglichkeit der Überwindung nationaler Grenzen. Am Beispiel einer Vergleichsstudie zu internationalen Privatschulen zweier global cities in Deutschland und Japan - In: Tertium comparationis 24 (2018) 1, S. 84-106 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-246841 - DOI: 10.25656/01:24684
export files

share content at social platforms