search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulentwicklung und Schulentwicklungsforschung im Dialog - Meta-Reflexion als Transferstrategie
Parallel titleSchool improvement and research in dialogue. Meta-reflection as a strategy for ransfer
Authors
SourceBildungsforschung (2022) 2, S. 1-14 ZDB
Document  (296 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1860-8213; 18608213
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Schulentwicklungsgestaltung ist auf professionelles, evidenzorientiertes, theoriefundiertes sowie anforderungsbezogenes Handeln schulischer Akteure angewiesen. Erkenntnisse, wonach eine Verknüpfung von Wissenschaft und Praxis nur unzureichend gelingt, werfen deshalb die Frage des Transfers auf. Im Beitrag wird Meta-Reflexion als mögliche Transferstrategie vorgestellt. Diese integriert die Nutzung wissenschaftlichen Wissens in der Praxis und die kritisch-distanzierende Bearbeitung wissenschaftlicher Perspektiven, wobei das Handlungswissen der Praxisakteure berücksichtigt wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):School improvement depends on professional, evidence-oriented, theory-based and situation-appropriated practice of people involved in school education. Results underlining a gap between science and practice point out the question of transfer. In the article, meta-reflection is presented as a possible transfer strategy. This integrates the use of scientific knowledge in practice on the on hand and the critical-distancing revision of scientific perspectives, taking into account the knowledge of the practical actors in schools on the other hand. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.12.2022
CitationMaier-Röseler, Miriam; Maulbetsch, Corinna: Schulentwicklung und Schulentwicklungsforschung im Dialog - Meta-Reflexion als Transferstrategie - In: Bildungsforschung (2022) 2, S. 1-14 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254910 - DOI: 10.25656/01:25491; 10.25539/bildungsforschung.v0i2.901
export files

share content at social platforms