details
Original Title |
Postschulischer Analphabetismus - Rückfragen an die Pädagogik des Übergangs |
---|---|
Parallel title | Post school illiteracy - new challenges for pre-vocational education |
Author |
Schroeder, Joachim ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 105 (2013) 1, S. 40-51 ![]() |
Document | full text (185 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsgang; Soziale Benachteiligung; Soziale Integration; Förderung; Schule; Übergang; Schüler; Lesefertigkeit; Berufsausbildung; Arbeitsmarkt; Berufsvorbereitung; Analphabetismus; Funktionaler Analphabetismus; Benachteiligung; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2013 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Eine beträchtliche Zahl von Jugendlichen verlässt die allgemein bildende Schule, ohne den basalen Schriftspracherwerb abgeschlossen zu haben. Für eine Pädagogik des Übergangs stellt sich deshalb die Aufgabe, diese jungen Leute zu unterstützen, zumindest ihre rudimentären Kompetenzen in den Kulturtechniken zu erhalten. Der Beitrag skizziert ein auf schwierige Lebenslagen fokussierendes übergangspädagogisches Grundbildungskonzept und konkretisiert dieses mit didaktischen Vorschlägen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | A significant number of adolescents leave school without having acquired sufficient literacy competences. Therefore, in the pre-vocational education system these young people should be supported to preserve their low literacy and numeracy skills. The article sketches some outlines for a basic education program focusing on the difficult living situations disadvantaged young people have to cope with. Recommendations and examples will concretize the didactic considerations. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2013 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 07.12.2022 |
Citation | Schroeder, Joachim: Postschulischer Analphabetismus - Rückfragen an die Pädagogik des Übergangs - In: Die Deutsche Schule 105 (2013) 1, S. 40-51 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257436 - DOI: 10.25656/01:25743 |