details
Original Title |
"Individuelle Förderung" als bildungspolitische Reformvorgabe und wissenschaftliche Herausforderung |
---|---|
Parallel title | 'Individual fostering' as political reform imperative and as academic challange |
Authors |
Wischer, Beate ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 106 (2014) 2, S. 105-118 ![]() |
Document | full text (210 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Individuelle Förderung; Bildungspolitik; Schule; Unterricht; Wissenschaft; Konzeption; Modell; Reform; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2014 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In aktuellen Diskussionen um die Reform von Schule und Unterricht kommt dem Ausdruck "individuelle Förderung" eine zentrale Bedeutung zu. Zunächst wird aus einer kritischen Perspektive auf die damit verbundenen Ansprüche aus Bildungspolitik und -verwaltung eingegangen, indem inhaltliche Konturen und konzeptionelle Ausgestaltung "individueller Förderung" untersucht werden. Im Anschluss wird dargestellt, welche Herausforderungen mit dem diffusen Konzept für die Wissenschaft verbunden sind. Insgesamt wird argumentiert, dass einzelschulspezifischen Gesamtkonstellationen "individueller Förderung" deutlich mehr Aufmerksamkeit zu schenken ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In current discussions about school reform in Germany, the term "Individuelle Förderung" ["individual fostering"] is of special importance. First, the article will deal with political and administrative requirements derived from this slogan by critically investigating content matter as well as conceptual design of "Individuelle Förderung". Afterwards, challenges for academic research arising from the fuzzy concept will be described. It is argued that much more attention must be paid to school specific concepts of individual fostering as a whole. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2014 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 16.12.2022 |
Citation | Wischer, Beate; Trautmann, Matthias: "Individuelle Förderung" als bildungspolitische Reformvorgabe und wissenschaftliche Herausforderung - In: Die Deutsche Schule 106 (2014) 2, S. 105-118 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258490 - DOI: 10.25656/01:25849 |