search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
"Individuelle Förderung" als bildungspolitische Reformvorgabe und wissenschaftliche Herausforderung
Parallel title'Individual fostering' as political reform imperative and as academic challange
Authors
SourceDie Deutsche Schule 106 (2014) 2, S. 105-118 ZDB
Document  (210 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In aktuellen Diskussionen um die Reform von Schule und Unterricht kommt dem Ausdruck "individuelle Förderung" eine zentrale Bedeutung zu. Zunächst wird aus einer kritischen Perspektive auf die damit verbundenen Ansprüche aus Bildungspolitik und -verwaltung eingegangen, indem inhaltliche Konturen und konzeptionelle Ausgestaltung "individueller Förderung" untersucht werden. Im Anschluss wird dargestellt, welche Herausforderungen mit dem diffusen Konzept für die Wissenschaft verbunden sind. Insgesamt wird argumentiert, dass einzelschulspezifischen Gesamtkonstellationen "individueller Förderung" deutlich mehr Aufmerksamkeit zu schenken ist. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In current discussions about school reform in Germany, the term "Individuelle Förderung" ["individual fostering"] is of special importance. First, the article will deal with political and administrative requirements derived from this slogan by critically investigating content matter as well as conceptual design of "Individuelle Förderung". Afterwards, challenges for academic research arising from the fuzzy concept will be described. It is argued that much more attention must be paid to school specific concepts of individual fostering as a whole. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.12.2022
CitationWischer, Beate; Trautmann, Matthias: "Individuelle Förderung" als bildungspolitische Reformvorgabe und wissenschaftliche Herausforderung - In: Die Deutsche Schule 106 (2014) 2, S. 105-118 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258490 - DOI: 10.25656/01:25849
export files

share content at social platforms