search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Das Eignungspraktikum in der Lehrerausbildung. Eine qualitative Analyse schulischer Beratungsformen und des Rollenverständnisses der Mentorinnen und Mentoren
Parallel titleThe internship "Eignungspraktikum" ["aptitude internship"] in teacher training. An analysis of school counseling concepts and the understanding of the role of mentors
Authors
SourceDie Deutsche Schule 106 (2014) 2, S. 175-189 ZDB
Document  (368 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Eignungspraktikum in Nordrhein-Westfalen soll zu einer reflektierten Entscheidung für oder gegen die Aufnahme eines Lehramtsstudiums führen. Die Ergebnisse der vorliegenden qualitativen Studie zeigen, dass das Rollenverständnis der Mentorinnen und Mentoren überwiegend berufsbiografisch geprägt ist. Der Rollenkonflikt, vom Beurteilenden zum Beratenden, wird umgangen und eine Position des aktiven Zuhörers bzw. der aktiven Zuhörerin eingenommen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The internship "Eignungspraktikum" in North Rhine-Westphalia should lead to a more reflected decision of students for or against the achievement of a teaching degree. The results of this qualitative study show that the role of mentors is predominantly characterized by their own professional experiences. Mentors avoid the conflicting roles from judge to counselor and limit themselves to the position of an active listener. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.12.2022
CitationHartung-Beck, Viola; Niehoff, Stephanie; Radisch, Falk; Gräsel, Cornelia: Das Eignungspraktikum in der Lehrerausbildung. Eine qualitative Analyse schulischer Beratungsformen und des Rollenverständnisses der Mentorinnen und Mentoren - In: Die Deutsche Schule 106 (2014) 2, S. 175-189 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258541 - DOI: 10.25656/01:25854
export files

share content at social platforms