details
Title |
Commentary regarding the section "The role of different perspectives on the measurement of teaching quality" |
---|---|
Author | Clausen, Marten |
Source | Praetorius, Anna-Katharina [Hrsg.]; Grünkorn, Juliane [Hrsg.]; Klieme, Eckhard [Hrsg.]: Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen. 1. Auflage. Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2020, S. 173-178. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 66) |
Edition | 1. Auflage |
Document | full text (618 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Wahrnehmung; Lehrer; Schüler; Klassenführung; Unterricht; Messung; Bewertung; Diskussion; Kommentar; Qualität |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7799-3534-6; 978-3-7799-3535-3; 9783779935346; 9783779935353 |
ISSN | 0514-2717; 05142717 |
Language | English |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | In this commentary, the paper by Fauth, Göllner, Lenske, Praetorius, and Wagner as well as the paper by Göllner, Fauth, Lenske, Praetorius, and Wagner published in this special issue of the Zeitschrift für Pädagogik are discussed. In the context of specificity and perspective-agreement in perceptions of teaching quality, merits and possible limitations of theoretical conceptions and empirical analyses are reviewed for both papers. In a final section, the complexity inherent to teaching research is addressed on a more general level focussing on differences between psychometric and edumetric approaches. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | In diesem Kommentar werden die in diesem Themenheft der Zeitschrift für Pädagogik erschienenen Beiträge von Fauth, Göllner, Lenske, Praetorius und Wagner sowie Göllner, Fauth, Lenske, Praetorius und Wagner diskutiert. Vor dem Hintergrund der Frage von Spezifität und Perspektivenübereinstimmung von Unterrichtswahrnehmungen werden Verdienste und mögliche Einschränkungen der theoretischen Ansätze und empirischen Analysen beider Beiträge reflektiert. Im abschließenden Abschnitt wird die inherente Komplexität der Unterrichtsforschung auf allgemeinerer Ebene thematisiert mit Blick auf Unterschiede zwischen psychometrischen und edumetrischen Ansätzen. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 21.02.2023 |
Citation | Clausen, Marten: Commentary regarding the section "The role of different perspectives on the measurement of teaching quality" - In: Praetorius, Anna-Katharina [Hrsg.]; Grünkorn, Juliane [Hrsg.]; Klieme, Eckhard [Hrsg.]: Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen. 1. Auflage. Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2020, S. 173-178. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 66) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258721 - DOI: 10.25656/01:25872 |