search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Commentary regarding the section "Modelling the effectiveness of teaching quality". Methodological challenges in assessing the causal effects of teaching
Authors
SourcePraetorius, Anna-Katharina [Hrsg.]; Grünkorn, Juliane [Hrsg.]; Klieme, Eckhard [Hrsg.]: Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen. 1. Auflage. Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2020, S. 210-222. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 66)
Edition1. Auflage
Document  (671 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7799-3534-6; 978-3-7799-3535-3; 9783779935346; 9783779935353
ISSN0514-2717; 05142717
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):In this comment paper, we focus on three particular challenges in specifying appropriate models that can be used to estimate the causal effects of teaching in nonrandomized designs. First, we clarify that from a causal perspective the ANCOVA and change score approaches address the same research question (i. e., estimating the causal effects of teaching) but rely on different assumptions to identify the causal effects. Second, we argue that the cumulative effects of teaching (over several years) are often underestimated with two-occasion data. Thereby, we also point out the great potential of marginal structural models for analyzing the effects of time-varying treatments. Finally, we briefly discuss the role of measurement error and compositional effects, which we believe deserve further attention in future methodological research. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Der vorliegende Kommentar konzentriert sich auf drei Herausforderungen, die bei der Spezifikation des Analysemodells auftreten. Erstens wird gezeigt, welche Annahmen über die Wirkung konfundierender Variablen sowohl mit dem ANCOVA- als auch mit dem Differenzwert-Ansatz getroffen werden müssen. Zweitens wird argumentiert, dass die kumulativen Effekte des Unterrichts (über mehrere Jahre) mit Zwei-Wellen-Daten häufig unterschätzt werden. Dabei wird das große analytische Potential von Marginal Structural Models betont, die sich besonders zur Schätzung zeitlich variierender kausaler Effekte eignen. Abschließend werden mit der Rolle des Messfehlers und der Behandlung von Kompositionseffekten zwei Themen diskutiert, die aus unserer Sicht in zukünftiger Forschung noch mehr beachtet werden sollten. (DIPF/Orig.)
is part of:Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication22.02.2023
CitationLüdtke, Oliver; Robitzsch, Alexander: Commentary regarding the section "Modelling the effectiveness of teaching quality". Methodological challenges in assessing the causal effects of teaching - In: Praetorius, Anna-Katharina [Hrsg.]; Grünkorn, Juliane [Hrsg.]; Klieme, Eckhard [Hrsg.]: Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen. 1. Auflage. Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2020, S. 210-222. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 66) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258754 - DOI: 10.25656/01:25875
export files

share content at social platforms