details
Original Title |
Everything at your fingertips. Die Metapher der "Lernumgebung" und das Subjekt des Lernens |
---|---|
Parallel title | Everything at your fingertips. The metaphor of "learning environments" and the economy of learning |
Author |
Wrana, Daniel ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 107 (2015) 1, S. 36-48 ![]() |
Document | full text (260 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Begriff; Multimedia; Neue Technologien; Lernen; Lernumgebung; Didaktik; Metapher; Subjekt <Phil>; E-Learning; Diskurs; Raum |
sub-discipline | General Educational Science Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2015 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Diskurs zum technologiebasierten Lernen spielt die Metapher der "Lernumgebung" eine zentrale Rolle. Die Lernumgebungen sind um die Lernenden herum und beeinflussen diese auf bestimmte Weise; zugleich haben die Lernenden alles zuhanden, alles ist "at your fingertips". Der folgende Beitrag arbeitet an ausgewählten Knotenpunkten der pädagogischen Debatte seit den 1980er-Jahren die Genese des Begriffs der "Lernumgebung" und die damit verbundene Modellbildung von Lehren und Lernen heraus. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The metaphor of "learning environments" plays a crucial role in the discourse about technology-based learning. The learning environments encircle the learners and influence them in a special way; at the same time, everything is tangible for the learners, everything is "at their fingertips". This article elaborates the genesis of the term "learning environment" and the associated modeling of teaching and learning, referring to selected junctions in the educational debate since the 1980s. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2015 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 22.12.2022 |
Citation | Wrana, Daniel: Everything at your fingertips. Die Metapher der "Lernumgebung" und das Subjekt des Lernens - In: Die Deutsche Schule 107 (2015) 1, S. 36-48 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259169 - DOI: 10.25656/01:25916 |