search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Everything at your fingertips. Die Metapher der "Lernumgebung" und das Subjekt des Lernens
Parallel titleEverything at your fingertips. The metaphor of "learning environments" and the economy of learning
Author
SourceDie Deutsche Schule 107 (2015) 1, S. 36-48 ZDB
Document  (260 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Diskurs zum technologiebasierten Lernen spielt die Metapher der "Lernumgebung" eine zentrale Rolle. Die Lernumgebungen sind um die Lernenden herum und beeinflussen diese auf bestimmte Weise; zugleich haben die Lernenden alles zuhanden, alles ist "at your fingertips". Der folgende Beitrag arbeitet an ausgewählten Knotenpunkten der pädagogischen Debatte seit den 1980er-Jahren die Genese des Begriffs der "Lernumgebung" und die damit verbundene Modellbildung von Lehren und Lernen heraus. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The metaphor of "learning environments" plays a crucial role in the discourse about technology-based learning. The learning environments encircle the learners and influence them in a special way; at the same time, everything is tangible for the learners, everything is "at their fingertips". This article elaborates the genesis of the term "learning environment" and the associated modeling of teaching and learning, referring to selected junctions in the educational debate since the 1980s. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.12.2022
CitationWrana, Daniel: Everything at your fingertips. Die Metapher der "Lernumgebung" und das Subjekt des Lernens - In: Die Deutsche Schule 107 (2015) 1, S. 36-48 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259169 - DOI: 10.25656/01:25916
export files

share content at social platforms