search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Das evaluieren wir (mal eben). Was Auftraggebende über Wirksamkeitsnachweise wissen sollten
Parallel titleWe evaluate that (just quickly). What customers should know about the proof of effectiveness
Author
SourceDie Deutsche Schule 108 (2016) 2, S. 136-148 ZDB
Document  (200 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Auftraggebende verbinden mit dem Inauftraggeben einer Evaluation oft hohe Erwartungen, wobei die Notwendigkeit eigener vorbereitender Arbeiten teilweise unterschätzt und das Potenzial von Evaluationen, die gewünschten Erkenntnisse zu generieren, vielfach überschätzt werden. So soll mit Evaluationen häufig die Wirksamkeit eines Programms nachgewiesen werden. Verbreitet ist deshalb der Ruf nach (quasi-)experimentellen Designs, die beim Nachweis kausaler Beziehungen oftmals als "Goldstandard" gelten. Im Beitrag wird dargestellt, welchen Begrenzungen diese Designvarianten gerade im pädagogischen Bereich unterliegen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Customers often have high expectations when commissioning an evaluation, whereby the own planning needs are partly underestimated and the potential of evaluations to generate the desired knowledge is overestimated. Often an evaluation is intended to demonstrate the effectiveness of a program. Then the call for (quasi-)experimental designs, which are viewed as a "gold standard" in the detection of causal relationships, is widespread. The article illustrates the limits of these design variations in the field of education. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.01.2023
CitationWolff, Jutta: Das evaluieren wir (mal eben). Was Auftraggebende über Wirksamkeitsnachweise wissen sollten - In: Die Deutsche Schule 108 (2016) 2, S. 136-148 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259537 - DOI: 10.25656/01:25953
export files

share content at social platforms