details
Original Title |
Mentoring im Berufseinstieg von Lehrpersonen. Ein bilateraler Vergleich zwischen Deutschland und Finnland |
---|---|
Parallel title | Mentoring of newly qualified teachers. A bilateral comparison between Germany and Finland |
Authors |
Wittek, Doris ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 109 (2017) 1, S. 43-57 ![]() |
Document | full text (676 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Inhaltsanalyse; Leitfadeninterview; Vergleichsuntersuchung; Persönlichkeitsentwicklung; Sozialisation; Lehrer; Lehrerin; Supervision; Professionalisierung; Berufsbild; Internationaler Vergleich; Unterstützung; Berufsanfänger; Mentor; Deutschland; Finnland; Hamburg |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Empirical Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Mentoring stellt in der Begleitung von in den Beruf einsteigenden Lehrpersonen eine international gängige Praxis dar. Ausgehend von theoretischen und empirisch fundierten Annahmen wird in diesem Beitrag der Ansatz der practice architectures genutzt, um Formen des Mentorings in Deutschland und Finnland im Hinblick auf länderspezifische Verständnisse vom Berufseinstieg von Lehrpersonen und deren Professionalisierung zu untersuchen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Internationally, mentoring is a well-recognized practice in supporting newly qualified teachers. Based on theoretical and empirical understanding, this paper compares mentoring practices in two countries: Germany and Finland. The theoretical framework of practice architectures is used to explore mentoring as an expression of a particular view on teacher induction and professionalization of teachers. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2017 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.01.2023 |
Citation | Wittek, Doris; Ruohotie-Lyhty, Maria; Heikkinen, Hannu L. T.: Mentoring im Berufseinstieg von Lehrpersonen. Ein bilateraler Vergleich zwischen Deutschland und Finnland - In: Die Deutsche Schule 109 (2017) 1, S. 43-57 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259756 - DOI: 10.25656/01:25975 |