details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-265972
DOI: 10.25656/01:26597; 10.35468/5998-06
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-265972
DOI: 10.25656/01:26597; 10.35468/5998-06
Title |
Implizite Wissensstrukturen und der Transfer neuer Inhalte in den Sachunterricht. Orientierungen und Distinktionsakte von Studierenden in Bezug auf Informatik |
---|---|
Authors |
Brämer, Martin;
Stammerjohann, Peter ![]() ![]() |
Source | Schmeinck, Daniela [Hrsg.]; Michalik, Kerstin [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 64-70. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 33) |
Document | full text (198 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sachunterricht; Informatik; Lehramtsstudent; Lehrerbildung; Primarbereich; Gruppendiskussion; Deutschland |
sub-discipline | Media Education Teaching Didactics |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-5998-1; 978-3-7815-2556-6; 9783781559981; 9783781525566 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Der Beitrag zeigt anhand von Untersuchungsergebnissen, dass Studierenden informatisches Wissen zwar als grundsätzlich positiv und relevant für die Lernenden und das Leben allgemein einstufen. Bei genauer Betrachtung lassen sich dann allerdings deutliche Unterschiede bei den Befragten erkennen. So grenzt sich z. B. ein Großteil der befragten Studierenden trotz positiver Einschätzung vom Gegenstand ‚Informatik‘ selbst ab. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The study, conducted at the Freie Universität Berlin in the BMBF-funded project K2teach (Quality Offensive Teacher Education), focuses on the orientations of students of Social Studies and Science in Primary Education that are particularly relevant for the transfer of computational content and, with reference to Bourdieu’s theory of habitus, on so-called acts of distinction. These were reconstructed by analyzing group discussions using the documentary method, supplemented by an ethnographic approach to gesture research. The article presents the initial results as well as their implementation in higher education didactics. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 01.06.2023 |
Citation | Brämer, Martin; Stammerjohann, Peter; Köster, Hilde: Implizite Wissensstrukturen und der Transfer neuer Inhalte in den Sachunterricht. Orientierungen und Distinktionsakte von Studierenden in Bezug auf Informatik - In: Schmeinck, Daniela [Hrsg.]; Michalik, Kerstin [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 64-70. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 33) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-265972 - DOI: 10.25656/01:26597; 10.35468/5998-06 |