search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Kirchengeschichtsdidaktik 'up to date'. Grundlegungen und Perspektiven am Beispiel von MrWissen2go
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik und Theologie 74 (2022) 3, S. 326-340 ZDB
Document  (279 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2366-7796; 1437-7160; 23667796; 14377160
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es gibt immer mehr Literatur, in der die Bedeutung des digitalen Geschichtenerzählens in der Lebenswelt von Schüler:innen untersucht wird. Ausgehend von ambivalenten Narrativen in religionsbezogenen Erklärfilmen von MrWissen2go alias Mirko Drotschmann fragt vorliegender Beitrag nach Perspektiven einer aktuellen Didaktik der Kirchengeschichte: erstens bezüglich Kirchengeschichte als Zugang zur religiösen Deutung der Wirklichkeit in säkularer Zeit, zweitens hinsichtlich postkolonial revidierter Ansätze und drittens in Bezug auf die Herausforderungen der Digitalisierung. Insgesamt leistet dieser Aufsatz einen innovativen Beitrag zu neueren historiographischen und didaktischen Debatten über Religion und Bildung heute. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):There is a growing body of literature recognizing the importance of digital storytelling in the living environment of students. Based on ambivalent narratives in religion-related explanatory films produced by MrWissen2go alias Mirko Drotschmann the article focusses on new perspectives of teaching church history: firstly, on church history as an approach to religious interpretation of reality in secular times, secondly, on postcolonial revised approaches in Church history, and thirdly, on the challenges of digitality. In sum, this paper contributes to recent historiographical as well as didactical debates concerning religion and education today. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.06.2023
CitationKäbisch, David; Lindner, Konstantin: Kirchengeschichtsdidaktik 'up to date'. Grundlegungen und Perspektiven am Beispiel von MrWissen2go - In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie 74 (2022) 3, S. 326-340 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-267880 - DOI: 10.25656/01:26788; 10.1515/zpt-2022-0036
export files

share content at social platforms