search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zum Zusammenhang von Studienabbruch und Migrationshintergrund. Die Rolle von schulischer Leistung und Lern-Engagement im Studium
Parallel titleOn the relationship between student dropout and migration background. The role of high school performance and student engagement
Author
SourceZeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 2 (2018) 2, S. 97-119 ZDB
Document  (312 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2367-3044; 2367-3052; 23673044; 23673052
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag untersucht anhand der KOAB-Daten (n=2,617) die Ursachen für den erhöhten Studienabbruch von Personen mit Migrationshintergrund in Deutschland. Schulische Leistungen und studentisches Lern-Engagement werden als mögliche Erklärungen analysiert. Neben der Schulabschlussnote leistet die Interaktion mit Lehrenden einen Beitrag zur Aufklärung des Zusammenhangs von Studienabbruch und Migrationshintergrund. Der Zusammenhang kann jedoch nicht vollständig erklärt werden, sondern bleibt signifikant. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article examines the causes of high dropout rates among students with migration background in higher education in Germany using KOAB data (n=2,617). High school performance and student engagement in higher education learning are analyzed as possible explanations. Besides high school performance, "interaction with faculty" contributes to the explanation of the relationship between dropout and migration background. However, this relationship remains significant even after controlling for mediators. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.07.2023
CitationMüller, Lars: Zum Zusammenhang von Studienabbruch und Migrationshintergrund. Die Rolle von schulischer Leistung und Lern-Engagement im Studium - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 2 (2018) 2, S. 97-119 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-268253 - DOI: 10.25656/01:26825; 10.3224/zehf.v2i2.02
export files

share content at social platforms