details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-268253
DOI: 10.25656/01:26825; 10.3224/zehf.v2i2.02
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-268253
DOI: 10.25656/01:26825; 10.3224/zehf.v2i2.02
Original Title |
Zum Zusammenhang von Studienabbruch und Migrationshintergrund. Die Rolle von schulischer Leistung und Lern-Engagement im Studium |
---|---|
Parallel title | On the relationship between student dropout and migration background. The role of high school performance and student engagement |
Author |
Müller, Lars ![]() |
Source | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 2 (2018) 2, S. 97-119 ![]() |
Document | full text (312 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Studium; Migrationshintergrund; Bildungsbeteiligung; Studienerfolg; Studienmotivation; Abbruch; Einflussfaktor; Soziale Integration; Interaktion; Hochschullehrer; Schulabschluss; Interkulturelle Kompetenz; Lernen; Lernmotivation; Lernverhalten; Engagement; Integration; Student; Querschnittuntersuchung; Befragung; Statistische Analyse; Empirische Untersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Educational Sociology Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2367-3044; 2367-3052; 23673044; 23673052 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag untersucht anhand der KOAB-Daten (n=2,617) die Ursachen für den erhöhten Studienabbruch von Personen mit Migrationshintergrund in Deutschland. Schulische Leistungen und studentisches Lern-Engagement werden als mögliche Erklärungen analysiert. Neben der Schulabschlussnote leistet die Interaktion mit Lehrenden einen Beitrag zur Aufklärung des Zusammenhangs von Studienabbruch und Migrationshintergrund. Der Zusammenhang kann jedoch nicht vollständig erklärt werden, sondern bleibt signifikant. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article examines the causes of high dropout rates among students with migration background in higher education in Germany using KOAB data (n=2,617). High school performance and student engagement in higher education learning are analyzed as possible explanations. Besides high school performance, "interaction with faculty" contributes to the explanation of the relationship between dropout and migration background. However, this relationship remains significant even after controlling for mediators. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf Jahr: 2018 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 27.07.2023 |
Citation | Müller, Lars: Zum Zusammenhang von Studienabbruch und Migrationshintergrund. Die Rolle von schulischer Leistung und Lern-Engagement im Studium - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 2 (2018) 2, S. 97-119 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-268253 - DOI: 10.25656/01:26825; 10.3224/zehf.v2i2.02 |