search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Praxiszentren - Berufspraktische Lehrpersonenbildung im kooperativen Raum zwischen Schulfeld und Hochschule 
Parallel titlePractice centers - School-based teacher education in a collaborative space between schools and university
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 1, S. 104-123 ZDB
related to:"Wer allein arbeitet, addiert. Wer zusammen arbeitet, multipliziert."
Document  (853 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Mit Praxiszentren erprobt die Pädagogische Hochschule Zürich neue Wege der Zusammenarbeit mit dem Schulfeld in der berufspraktischen Ausbildung von Lehrpersonen für die Volksschule. In diesem Beitrag werden die Ausgangslage, theoretische und empirische Grundlagen und das Konzept der Praxiszentren mit den Funktionen der Ausbildungsbeteiligten beschrieben. Es wird ausgeführt, wie Praxiszentren als kooperative Räume der Lehrpersonenbildung ausgestaltet werden. Am Ende der vierjährigen Projektlaufzeit sind 16 Praxiszentren operativ und beteiligen sich voraussichtlich am Nachfolgemodell. Erfahrungen aus der Projektphase zeigen, dass die intensivere und verbindlichere Zusammenarbeit an den Schulen auf grosse Zustimmung stösst. Auch ist den Beteiligten deutlich bewusst geworden, dass berufspraktische Lehrpersonenbildung als Element der Vorbereitung auf einen erfolgreichen Berufseinstieg nur gemeinsam von Hochschule, Schulfeld und Bildungsverwaltung zu bewältigen ist. Projekterfahrungen und Erkenntnisse aus der Begleitforschung ermöglichen eine Weiterentwicklung der Konzeption der berufspraktischen Ausbildung in Kooperation mit allen relevanten Gruppen von Akteurinnen und Akteuren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):With practice centers, the Zurich University of Teacher Education was testing new ways of collaboration with schools for the practice-based education of teachers for elementary school. This article presents the background, the theoretical and the empirical foundations, the concept of practice centers, and the roles and functions of the educators involved. We explain how practice centers are designed as individual collaborative spaces for teacher training within clusters of schools. At the end of the four-year project period, 16 practice centers are operational and will participate in a successor model. Experience from the project phase shows that the more intensive and binding continuous collaboration at the schools meets with great approval from all participants. The stakeholders have also become clearly aware that practical teacher training as an element of the preparation for successful career entry can only be provided jointly by the university, the schools, and the education administration. Project experiences and findings from accompanying research form the basis for the further development of the concept in collaboration with relevant stakeholder groups. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.07.2023
CitationKreis, Annelies; Galle, Marco; Hürlimann, Michael; Pirovino, Liana; Shepherd, Jennifer: Praxiszentren - Berufspraktische Lehrpersonenbildung im kooperativen Raum zwischen Schulfeld und Hochschule  - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 1, S. 104-123 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269305 - DOI: 10.25656/01:26930
export files

share content at social platforms