search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Mentor-Mentee-Beziehung in der schulpraktischen Lehrerbildung. Theoretische Modellierung und Operationalisierung
Parallel titleThe mentor-mentee relationship in practical teacher training. Theoretical modeling and operationalization
Authors
SourceZeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 3 (2019) 1, S. 28-43 ZDB
Document  (284 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2367-3044; 23673044
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Forschung zu schulpraktischen Studien nimmt die Mentor-Mentee-Beziehung als zentralen Faktor der Professionalisierung Lehramtsstudierender an. Unklar ist, welche Merkmale von Beziehungen sich theoretisch nahelegen und wie sie sich empirisch operationalisieren lassen. Ausgehend vom Forschungsstand wird ein Rahmenmodell angeboten, das die Relation von Unterstützung und Herausforderung fokussiert. Davon ausgehend werden Beziehungsmerkmale durch linguistische Gesprächsanalyse induktiv identifiziert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Research on practical teacher training mentions the mentor-mentee-relationship as a main factor in the professionalization of student teachers. It is yet unknown which characteristics of relationships are theoretically relevant and how they can be empirically operationalized. The paper reflects research and develops a framework model based on the relationship between support and challenge. According to the framework model, relationships are identified inductively using conversation analysis. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.08.2023
CitationWenz, Kathrin; Cramer, Colin: Die Mentor-Mentee-Beziehung in der schulpraktischen Lehrerbildung. Theoretische Modellierung und Operationalisierung - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 3 (2019) 1, S. 28-43 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269781 - DOI: 10.25656/01:26978; 10.3224/zehf.v3i1.03
export files

share content at social platforms