search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Gleichstellungsorientierte Hochschulentwicklung vor dem Orientierungsrahmen einer geschlechtsneutralen Universität
Parallel titleFacing the orientation framework of a gender-neutral university. Gender equality in higher education management
Authors
SourceZeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 3 (2019) 1, S. 68-83 ZDB
Document  (248 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2367-3044; 23673044
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag fokussiert kollektive Geschlechterwissensbestände an einer deutschen Universität, die fortbestehende Geschlechterungleichheiten legitimieren und sich als ein Nebeneinander von widersprüchlichen Deutungsmustern beschreiben lassen. Daraus leiten sich Distanzierungen und Vorbehalte gegenüber Gleichstellungsarbeit ab, die eine gleichstellungsorientierte Organisationsentwicklung behindern können. Basis des Artikels bilden Gruppendiskussionen mit Hochschulangehörigen verschiedener Statusgruppen, welche nach der Dokumentarischen Methode (Bohnsack, 2000) ausgewertet wurden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article focuses on collective gender knowledge at a German university, which keeps legitimizing persistent gender inequalities and consists of contradictory interpretive patterns. This leads to a distance towards gender equality efforts possibly impeding an equality-focused organizational development. The article is based on group discussions with members of different academic status, which were analyzed through Documentary Method (Bohnsack, 2000). (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.11.2023
CitationGlöckner, Mandy; Lempp, Theresa; Fischer, Nadine; Krzywinski, Nora; Tampe, Katharina; Zimmermann, Hannah: Gleichstellungsorientierte Hochschulentwicklung vor dem Orientierungsrahmen einer geschlechtsneutralen Universität - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 3 (2019) 1, S. 68-83 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269800 - DOI: 10.25656/01:26980; 10.3224/zehf.v3i1.05
export files

share content at social platforms