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URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269800
DOI: 10.25656/01:26980; 10.3224/zehf.v3i1.05
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269800
DOI: 10.25656/01:26980; 10.3224/zehf.v3i1.05
Original Title |
Gleichstellungsorientierte Hochschulentwicklung vor dem Orientierungsrahmen einer geschlechtsneutralen Universität |
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Parallel title | Facing the orientation framework of a gender-neutral university. Gender equality in higher education management |
Authors |
Glöckner, Mandy;
Lempp, Theresa ![]() ![]() |
Source | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 3 (2019) 1, S. 68-83 ![]() |
Document | full text (248 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Frau; Gleichstellung; Studium; Wissenschaft; Hochschulentwicklung; Universität; Geschlecht; Ungleichheit; Wissen; Organisationskultur; Organisationsentwicklung; Deutungsmuster; Handlungsmuster; Gleichberechtigung; Chancengleichheit; Gruppendiskussion; Dokumentarische Methode; Empirische Untersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Gender Studies and Education Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2367-3044; 23673044 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag fokussiert kollektive Geschlechterwissensbestände an einer deutschen Universität, die fortbestehende Geschlechterungleichheiten legitimieren und sich als ein Nebeneinander von widersprüchlichen Deutungsmustern beschreiben lassen. Daraus leiten sich Distanzierungen und Vorbehalte gegenüber Gleichstellungsarbeit ab, die eine gleichstellungsorientierte Organisationsentwicklung behindern können. Basis des Artikels bilden Gruppendiskussionen mit Hochschulangehörigen verschiedener Statusgruppen, welche nach der Dokumentarischen Methode (Bohnsack, 2000) ausgewertet wurden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article focuses on collective gender knowledge at a German university, which keeps legitimizing persistent gender inequalities and consists of contradictory interpretive patterns. This leads to a distance towards gender equality efforts possibly impeding an equality-focused organizational development. The article is based on group discussions with members of different academic status, which were analyzed through Documentary Method (Bohnsack, 2000). (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf Jahr: 2019 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 17.11.2023 |
Citation | Glöckner, Mandy; Lempp, Theresa; Fischer, Nadine; Krzywinski, Nora; Tampe, Katharina; Zimmermann, Hannah: Gleichstellungsorientierte Hochschulentwicklung vor dem Orientierungsrahmen einer geschlechtsneutralen Universität - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 3 (2019) 1, S. 68-83 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269800 - DOI: 10.25656/01:26980; 10.3224/zehf.v3i1.05 |