details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-271589
DOI: 10.25656/01:27158; 10.35468/6022-03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-271589
DOI: 10.25656/01:27158; 10.35468/6022-03
Original Title |
Initiation eines Forschungsprogramms Dokumentarische Schulforschung |
---|---|
Parallel title | Initiating a research program on documentary research on and in schools |
Authors |
Hinzke, Jan-Hendrik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Bauer, Tobias [Hrsg.]; Damm, Alexandra [Hrsg.]; Kowalski, Marlene [Hrsg.]; Matthes, Dominique [Hrsg.]: Dokumentarische Schulforschung. Schwerpunkte: Schulentwicklung – Schulkultur – Schule als Organisation. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 43-63. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (413 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulforschung; Schulentwicklung; Schulkultur; Schule; Organisation; Forschungsprogramm; Studie; Untersuchung; Dokumentarische Methode |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6022-2; 978-3-7815-2580-1; 9783781560222; 9783781525801 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In den letzten Jahren ist es durch gesteigerte Forschungsaktivitäten zu einer Ausdifferenzierung jenes Forschungsbereichs gekommen, in dem Schule mit der Dokumentarischen Methode erforscht wird. Vor diesem Hintergrund wird in diesem Beitrag ein Forschungsprogramm vorgelegt, das eine doppelte Zielsetzung verfolgt. Erstens soll das Forschungsprogramm eine studien(review)-basierte Orientierung über diesen Forschungsbereich geben. Zweitens soll es der Inspiration für künftige Forschung dienen. Aufbauend auf grundlegenden Überlegungen zu einem Forschungsprogramm im Bereich Dokumentarischer Schulforschung werden zu dessen Kennzeichnung Ergebnisse aus Studienreviews bzw. der systematischen Sichtung jener Gegenstandsfelder aufgegriffen, die die Dokumentarische Schulforschung kennzeichnen. Abschließend werden wesentliche Charakteristika des Forschungsprogramms zusammenfassend dargelegt und Perspektiven der Fortsetzung aufgezeigt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In recent years, the use of the Documentary Method in research on and in schools has become increasingly common. Against this background, the present contribution discusses a specific research program that has two main objectives: first, to provide a study-based orientation for this research area, and second, to inspire future research. In this contribution, the research program is characterized by building on fundamental considerations about research programs in general and by taking into account results from both study reviews and systematic overviews from relevant fields of research. Finally, the central characteristics of the research program are summarized, and perspectives for its continuation are presented. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Schulforschung. Schwerpunkte: Schulentwicklung – Schulkultur – Schule als Organisation |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 17.08.2023 |
Citation | Hinzke, Jan-Hendrik; Pallesen, Hilke; Bauer, Tobias; Damm, Alexandra; Geber, Georg; Matthes, Dominique: Initiation eines Forschungsprogramms Dokumentarische Schulforschung - In: Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Bauer, Tobias [Hrsg.]; Damm, Alexandra [Hrsg.]; Kowalski, Marlene [Hrsg.]; Matthes, Dominique [Hrsg.]: Dokumentarische Schulforschung. Schwerpunkte: Schulentwicklung – Schulkultur – Schule als Organisation. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 43-63. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-271589 - DOI: 10.25656/01:27158; 10.35468/6022-03 |