details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-271634
DOI: 10.25656/01:27163; 10.35468/6022-08
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-271634
DOI: 10.25656/01:27163; 10.35468/6022-08
Original Title |
Forschung zu Schulentwicklung mit der Dokumentarischen Methode. Ein Studienreview |
---|---|
Parallel title | Research on school development using the documentary method. A study review |
Authors |
Hinzke, Jan-Hendrik ![]() ![]() |
Source | Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Bauer, Tobias [Hrsg.]; Damm, Alexandra [Hrsg.]; Kowalski, Marlene [Hrsg.]; Matthes, Dominique [Hrsg.]: Dokumentarische Schulforschung. Schwerpunkte: Schulentwicklung – Schulkultur – Schule als Organisation. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 149-168. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (164 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulforschung; Schulentwicklung; Dokumentarische Methode; Studie; Untersuchung |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6022-2; 978-3-7815-2580-1; 9783781560222; 9783781525801 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Innerhalb Dokumentarischer Schulforschung ist die Schulentwicklung ein Gegenstandsfeld, das seit 2006 zunehmend mit der Dokumentarischen Methode beforscht wird. So liegt mittlerweile eine Reihe entsprechender Veröffentlichungen vor. Während empirische Einzelstudien überwiegen, finden sich auch methodologisch-methodische Vergewisserungen, die auf der Basis vorliegender Studien erstellt wurden. Mit dem Studienreview ist das Anliegen verbunden, einen systematischen Überblick über das Gegenstandsfeld zu geben, den Forschungsbereich also gleichsam zu kartieren (‚mapping the field‘). Aufbauend auf einer kritischen Würdigung des Forschungsstandes werden Forschungsdesiderate für eine künftige Dokumentarische Schulentwicklungsforschung sichtbar gemacht (‚inspiring the field‘). (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Research on school development using the Documentary Method has been growing since 2006. Indeed, several publications are now available in this research field. While individual empirical studies predominate, publications that focus on methodological and methodical topics can also be found. The present study review aims to provide a systematic overview of the research field of school development – that is, the review has the goal of mapping the field. Based on a critical appraisal of the current state of research, desiderata for future research on school development using the Documentary Method are addressed – that is, with the goal of inspiring the field. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Schulforschung. Schwerpunkte: Schulentwicklung – Schulkultur – Schule als Organisation |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 17.08.2023 |
Citation | Hinzke, Jan-Hendrik; Bauer, Tobias: Forschung zu Schulentwicklung mit der Dokumentarischen Methode. Ein Studienreview - In: Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Bauer, Tobias [Hrsg.]; Damm, Alexandra [Hrsg.]; Kowalski, Marlene [Hrsg.]; Matthes, Dominique [Hrsg.]: Dokumentarische Schulforschung. Schwerpunkte: Schulentwicklung – Schulkultur – Schule als Organisation. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 149-168. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-271634 - DOI: 10.25656/01:27163; 10.35468/6022-08 |