search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Was soll man unter Bildung verstehen?
Parallel titleWhat does education ("Bildung") mean today?
Author
SourceDie Deutsche Schule 100 (2008) 1, S. 10-15 ZDB
Document  (915 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Begriff der Bildung hat sich nicht verändert, wohl aber manche Definitionen. Bildung ist die "Aneignung" der "Welt" - in Auseinandersetzung mit ihr. Aufgabe der Schule ist persönliche, praktische und politische Bildung. PISA untersucht nur die "literacies", also einen Teil der praktischen Bildung, und Aspekte der Chancengleichheit. Dies ist zwar unentbehrlich, aber auch mit Nachteilen und Gefahren verbunden, deren man sich bewusst sein muss und gegen die es Maßnahmen gibt. Ein Vorschlag ist die "Entschulung der Mittelstufe". (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The idea of education (Bildung) hasn't changed, some definitions have. Education is examination of "the world". This includes personal, practical and political education. PISA explores" literacies", which undoubtedly are an important, but insufficient part of practical education, and aspects of equal opportunity. This is indispensable but also connected with disadvantages and dangers which one must be conscious of and against which there are measures to take. De-schooling of the secondary school is one proposal. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication07.09.2023
CitationHentig, Hartmut von: Was soll man unter Bildung verstehen? - In: Die Deutsche Schule 100 (2008) 1, S. 10-15 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272331 - DOI: 10.25656/01:27233
export files

share content at social platforms