search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Was soll man unter Bildung verstehen? Eine analytische Perspektive
Parallel titleWhat does education ("Bildung") mean today? An analytical perspective
Author
SourceDie Deutsche Schule 100 (2008) 1, S. 16-21 ZDB
Document  (1.304 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Autor sieht Übereinstimmungen mit Hartmut von Hentig im pragmatischen Bildungsverständnis, aber auch wichtige Differenzen in grundlegenden Orientierungen. Aufgabe der Schule sei vor allem die Vermittlung von kognitiven Basiskompetenzen mit unverzichtbaren Mindeststandards. In den Basiskompetenzen sind basale Modi der Weltaneignung repräsentiert. Die vergleichenden Leistungsstudien belegen die unterschiedlichen Effekte schulischen Lernens. Die Schule muss das situative Interesse fördern und - aus auch bildungstheoretisch zu begründender Fürsorge - die Teilnahme am Unterricht bis zur Oberstufe erzwingen. Der eklatante Mangel an Schulexperimenten schränkt das Entwicklungspotential und unsere Einsichten in die Wirkungsmöglichkeiten der Schule ein. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author agrees with the idea of practical education but also states important differences to Hartmut von Hentig in some basic orientations. The task of the school is teaching basic cognitive competencies related to indispensable minimum standards. Different modes of understanding the world are included. Comparative assessment studies explore the different effects of schooling. According to its obligation to public welfare schools must support the situative interest of their students and insist on their participation until the upper secondary level. The deplorable lack of school experiments limits the developmental potential and our insights into the possibilities of effects of schooling. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication07.09.2023
CitationBaumert, Jürgen: Was soll man unter Bildung verstehen? Eine analytische Perspektive - In: Die Deutsche Schule 100 (2008) 1, S. 16-21 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272346 - DOI: 10.25656/01:27234
export files

share content at social platforms