details
Original Title |
Schulformwechsel vom Gymnasium zur Mittelschule |
---|---|
Parallel title | Changing from "Gymnasium" to "Mittelschule" |
Authors |
Stange, Eva-Maria ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 100 (2008) 3, S. 336-346 ![]() |
Document | full text (3.433 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsgang; Schullaufbahn; Schulwechsel; Durchlässigkeit; Schulform; Mittelschule; Gymnasium; Lehrer; Schüler; Umfrage; Empirische Untersuchung; Deutschland; Sachsen |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2008 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In den aktuellen Debatten zur Reform des deutschen Bildungswesens wird häufig das Zwei-Säulen-Modell propagiert. Ein solches System, wie es u.a. in Sachsen besteht, müsste auch gewährleisten, dass Korrekturen des Bildungsgangs ohne gravierende Probleme möglich sind. Die Forschergruppe hat in Dresden Schulformwechsler von Gymnasien zu Mittelschulen untersucht. Zusammenfassend charakterisiert sie die Problematik bildungsbiografisch als Endpunkt eines längeren demotivierenden Misserfolgsweges. Die befragten Lehrkräfte schlagen zur Lösung mehrheitlich eine Verlagerung der Schullaufbahnentscheidung auf einen späteren Zeitpunkt vor. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Within current debates, a reform of the German school system from a three-tiered into a two-tiered system is being propagated. Such a system, as already exists in Saxony, would have to guarantee that a change in the course of education can be realized unproblematically. The research group has accompanied students changing from Gymnasium to Mittelschule in Dresden, a change that marks the endpoint of a longer, demotivating journey of failure. As a solution, the majority of the interviewed teachers proposed to postpone the selection of students, which currently is done after grade four. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2008 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.09.2023 |
Citation | Stange, Eva-Maria; Melzer, Wolfgang; Ludwig, Luise: Schulformwechsel vom Gymnasium zur Mittelschule - In: Die Deutsche Schule 100 (2008) 3, S. 336-346 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272643 - DOI: 10.25656/01:27264 |