search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulformwechsel vom Gymnasium zur Mittelschule
Parallel titleChanging from "Gymnasium" to "Mittelschule"
Authors
SourceDie Deutsche Schule 100 (2008) 3, S. 336-346 ZDB
Document  (3.433 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In den aktuellen Debatten zur Reform des deutschen Bildungswesens wird häufig das Zwei-Säulen-Modell propagiert. Ein solches System, wie es u.a. in Sachsen besteht, müsste auch gewährleisten, dass Korrekturen des Bildungsgangs ohne gravierende Probleme möglich sind. Die Forschergruppe hat in Dresden Schulformwechsler von Gymnasien zu Mittelschulen untersucht. Zusammenfassend charakterisiert sie die Problematik bildungsbiografisch als Endpunkt eines längeren demotivierenden Misserfolgsweges. Die befragten Lehrkräfte schlagen zur Lösung mehrheitlich eine Verlagerung der Schullaufbahnentscheidung auf einen späteren Zeitpunkt vor. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Within current debates, a reform of the German school system from a three-tiered into a two-tiered system is being propagated. Such a system, as already exists in Saxony, would have to guarantee that a change in the course of education can be realized unproblematically. The research group has accompanied students changing from Gymnasium to Mittelschule in Dresden, a change that marks the endpoint of a longer, demotivating journey of failure. As a solution, the majority of the interviewed teachers proposed to postpone the selection of students, which currently is done after grade four. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.09.2023
CitationStange, Eva-Maria; Melzer, Wolfgang; Ludwig, Luise: Schulformwechsel vom Gymnasium zur Mittelschule - In: Die Deutsche Schule 100 (2008) 3, S. 336-346 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272643 - DOI: 10.25656/01:27264
export files

share content at social platforms