details
Original Title |
Strukturveränderung oder Fördermaßnahmen. Analyse einer unpopulären politischen Alternative mit Hilfe einer Simulationsstudie |
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Parallel title | Changing the structures or supportive measures - analysis of an unpopular political alternative by means of a simulation study |
Author |
Müller-Benedict, Volker ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 100 (2008) 4, S. 412-424 ![]() |
Document | full text (7.528 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsbeteiligung; Chancengleichheit; Soziale Herkunft; Schulreform; Schullaufbahn; Schulsystem; Gegliedertes Schulsystem; Beratung; Schulerfolg; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2008 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Verschiedene Ursachen, die zur sozialen Ungleichheit des Schulerfolgs in Deutschland beitragen, sind inzwischen wissenschaftlich belegt. Doch welche hat den größten Effekt auf die soziale Ungleichheit? Zwei sehr verschiedene Klassen von Ursachen lassen sich nennen: familiäre Einflüsse und schulstrukturelle Einflüsse. Im folgenden Beitrag wird nachgewiesen, dass in dieser Hinsicht der sog. sekundäre soziale Effekt, der vor allem durch die Struktur des Schulsystems hervorgerufen wird, mindestens so groß ist wie der primäre soziale Effekt, der Einfluss der familiären Sozialisation in allen ihren Facetten. Die Folgerung liegt auf der Hand: es würde sich zur Verminderung der sozialen Ungleichheit lohnen, auf Gesamt- und Ganztagsschulen umzustellen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Different factors which contribute to the social inequalities of academic performance in Germany have been scientifically proven. But which one has the main effect on social inequity? Two very different kinds of causes can be accounted for: familial influences and school structure. In this paper, it can be proved that the so-called secondary social effect which is mainly caused by the structure of the school system is at the least as influential as the primary social effect, namely the influence of family socialisation in all of its facets. The consequences are quite evident: In order to reduce social inequities, it would pay off to change over to comprehensive and all-day schools. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2008 |
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Date of publication | 14.09.2023 |
Citation | Müller-Benedict, Volker: Strukturveränderung oder Fördermaßnahmen. Analyse einer unpopulären politischen Alternative mit Hilfe einer Simulationsstudie - In: Die Deutsche Schule 100 (2008) 4, S. 412-424 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272717 - DOI: 10.25656/01:27271 |