details
Original Title |
Verhaltensauffälligkeiten und Menschenbild. Ein Plädoyer gegen Pathologisierungen in der Schule |
---|---|
Parallel title | Behavioural problems and the idea of human nature. A a plea against pathologizing in school |
Author | Büscher, Patrick |
Source | Die Deutsche Schule 100 (2008) 4, S. 498-506 ![]() |
Document | full text (14.825 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Aufmerksamkeit; Einstellung <Psy>; Psychoanalyse; Vorurteil; Eltern; Lehrer; Schüler; Motorische Unruhe; Verhaltensauffälligkeit; Geschichte <Histor>; Menschenbild |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Differential Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2008 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Ausgehend von der Frage nach der Übertragbarkeit psychoanalytischer Erkenntnisse auf die Pädagogik wird der Frage nachgegangen, inwieweit diagnostische Etikettierungen von abweichendem Verhalten das Menschenbild der jeweiligen Epoche durchscheinen lassen. Unter Berücksichtigung des versöhnlichen Menschenbildes der Psychoanalyse stellt sich die Frage, ob man durch die Medizinisierung von Verhaltensauffälligkeiten bei Schüler/-innen nicht klammheimlich dabei ist, eine Barriere der Fremdheit zu errichten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Beginning with the consideration of the transferability of psychoanalytic findings on pedagogic matters, this article tries to identify the way the idea of human nature of a certain epoch is mirrored in the labeling of behavioural problems in that epoch. Taking into account the reconciliatory idea of human nature promoted by psychoanalysis, one has to ask whether labeling behavioural problems as medical problems is contributing to the alienation of the pupils concerned. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2008 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.09.2023 |
Citation | Büscher, Patrick: Verhaltensauffälligkeiten und Menschenbild. Ein Plädoyer gegen Pathologisierungen in der Schule - In: Die Deutsche Schule 100 (2008) 4, S. 498-506 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272796 - DOI: 10.25656/01:27279 |