search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Mobilmachung im Unterricht. Die Instrumentalisierung der Physikpädagogik für Nation und Krieg im Kaiserreich
Parallel titleMobilization in the lessons. The exploitation of the educational theory of physics for the nation and war in the German empire
Authors
SourceDie Deutsche Schule 98 (2006) 3, S. 270-284 ZDB
Document  (6.530 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im deutschen Kaiserreich war der Physikunterricht an den Anforderungen der Wirtschaft orientiert und er wurde konsequent in den Dienst der militärischen und politischen Ziele des Staates gestellt. Didaktische Konzepte und Unterrichtsmaterialien jener Zeit zeigen deutlich, wie der Fachunterricht am Vorabend des Ersten Weltkrieges ideologisch instrumentalisiert wurde. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the German empire physics lessons were oriented towards the requirements of the economy and strictly served the military and political purposes of the state. Contemporary didactic conceptions and training handouts clearly show how on the eve of the First World War professional lessons were arranged for ideological purposes. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.10.2023
CitationKremer, Armin; Rieß, Falk: Mobilmachung im Unterricht. Die Instrumentalisierung der Physikpädagogik für Nation und Krieg im Kaiserreich - In: Die Deutsche Schule 98 (2006) 3, S. 270-284 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-273367 - DOI: 10.25656/01:27336
export files

share content at social platforms