details
Original Title |
Zwischen Entlastung und Professionalisierung. Supervision mit ReferendarInnen für das Lehramt |
---|---|
Parallel title | In between release from burden and learning to teach professionally. Supervision with interns for the teaching profession |
Author |
Katzenbach, Dieter ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 97 (2005) 1, S. 49-64 ![]() |
Document | full text (3.395 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Handlungskompetenz; Beratung; Lehramtsstudent; Lehrerausbildung; Supervision; Interaktion; Professionalisierung; Referendariat; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2005 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Referendariat führt eine spezifische Interaktionsdynamik zwischen ReferendarInnen und ihren AusbilderInnen zu Handlungs- und Erlebnismustern, die in persönlicher, aber auch in professioneller Hinsicht problematisch sind. Supervision wird die institutionellen Bedingungen nicht aufheben, aber doch die Entwicklung der beruflichen Kompetenzen fördern können. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | A particular dynamic of interaction between interns and their instructors leads to patterns of action which are problematic for personal and professional development. Supervision will not be able to dissolve the institutional conditions, but it could foster professional competencies. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2005 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 19.10.2023 |
Citation | Katzenbach, Dieter: Zwischen Entlastung und Professionalisierung. Supervision mit ReferendarInnen für das Lehramt - In: Die Deutsche Schule 97 (2005) 1, S. 49-64 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-273616 - DOI: 10.25656/01:27361 |