search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Motivationsstile und Leistungsängstlichkeit. Deutsche, russische und finnische Grundschüler/innen im Vergleich
Parallel titleMotivation and test anxiety. A comparative study between German, Finnish and Russian elementary school students
Authors
SourceDie Deutsche Schule 97 (2005) 4, S. 470-479 ZDB
Document  (1.447 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In Deutschland haben Ziffernnoten... eine starke Präsenz und wichtige Funktion im schulischen Bildungswesen. Zentrale Idee der vorliegenden Untersuchung [war] daher zu überprüfen, ob deutsche Schüler/innen - im Vergleich zu Schüler/innen aus Bildungssystemen, in denen Zensuren von geringerer Bedeutung sind - eine höhere Leistungsängstlichkeit und eine geringere intrinsische Motivation aufweisen. ... Hypothesenkonform zeigte sich, dass die Schüler/innen in Deutschland signifikant mehr Ängstlichkeit in Leistungssituationen aufweisen. ... Unerwartet waren [jedoch] die Befunde bezüglich der hohen intrinsischen... Motivation der deutschen Schüler/innen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Compared to Finland and Russia, the German schools are highly selective. In a comparative study [the authors] investigated whether there are differences in motivation and test anxiety between elementary school students of these three nations. The results confirm most of the hypotheses with the exception that the German students have higher intrinsic motivation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.10.2023
CitationHartinger, Andreas; Graumann, Olga; Pehkonen, Leila; Schirin, Alexander; Grittner, Frauke: Motivationsstile und Leistungsängstlichkeit. Deutsche, russische und finnische Grundschüler/innen im Vergleich - In: Die Deutsche Schule 97 (2005) 4, S. 470-479 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-273920 - DOI: 10.25656/01:27392
export files

share content at social platforms